Vi har följt medias rapportering om chaufförsstrejken i Tyskland. Det chaufförerna hävdar och det arbetsgivaren Amgaz säger stämmer inte överens. Inledningsvis sade Amgaz vd Lukacz Mazur till Eurotransport att strejken förvånade eftersom förarna visst hade fått betalt.
Företaget skickade en form av ”paramilitär” grupp om cirka 15 man för att återta fordonen, men tyska polisen hanterade situationen.
Nu fortsätter strejken och Eurotransport bevakar händelseutvecklingen. På plats finns även den europeiska fackföreningsmannen Edwin Atema som är mycket tydlig i sitt ställningstagande i saken. ”Mazurgruppen bedriver människohandel. Sådana förhållanden finns överallt inom transport- och logistikbranschen. Därför skulle indirekta kunder också i framtiden behöva ta ansvar för att förändra situationen, men så långt har vi ännu inte kommit. Nu kämpar lastbilschaufförerna för sina pengar och sina rättigheter”, säger han till Eurotransport.
Se även videon på eurotransportTV.