Den nya DAF Electric Truck Assembly-anläggningen täcker ett område på 5 000 kvadratmeter och inkluderar två delmonteringslinjer för förberedelse av batterienheterna samt den elektriska drivningsmodulen, bestående av det främre batteriet, högspänningsfördelaren och elektriska tillbehör. Dessa viktiga komponenter samt elmotorn med integrerad växellåda monteras på fordonet på huvudmonteringslinjen som är nästan 150 meter lång.
DAF har byggt sin Electric Truck Assembly-anläggning för att producera sin senaste generations batteridrivna ellastbilar. Nya DAF XD och XF Electric finns i en rad olika konfigurationer. Dessa drivs av PACCAR-elmotorer och är utrustade med batterier med två och upp till fem strängar (210 till 525 kWh).
Helelektriska räckvidder på upp till 500 kilometer är möjligt, vilket gör att 1 000 utsläppsfria kilometer kan uppnås med noggrann planering av rutter och laddning. Med snabbladdning på upp till 350 kW kan batterienheterna laddas till 80 procent av sin kapacitet på 45 minuter.
Serieproduktionen av kundfordon planeras med start i sommar. DAF förväntar sig att produktionen ökar till tusentals fordon per år inom en snar framtid, i linje med den ökande efterfrågan på helt eldrivna lastbilar.
– Övergången till renare produkter och produktionsmetoder är viktigt. Inte bara för miljön utan också för att se till att Nederländerna behåller sin konkurrensfördel. Den här nya fabriken för batteridrivna ellastbilar är ett lysande exempel på den ambitionen, säger Micky Adriaansens, ekonomi- och klimatminister i Nederländerna.
Harald Seidel, vd för DAF Trucks, säger i en kommentar att driftsättningen av den nya anläggningen utgör en ”viktig milstolpe på vägen till en ännu renare framtid”.