– Att dricka alkohol och sedan sätta sig bakom ratten är en farlig kombination. Med Trafikverkets nollvision, där ingen ska dö eller skadas i trafiken, är det mest rimliga att alkohol inte alls kombineras med att vara ute i trafiken. Att det då inte ens är tre av fyra svenskar som tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol är oroande, säger Mojtaba Ghodsi, vd på IQ.
På nationell nivå har andelen som svarar att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit ett glas vin eller öl minskat från 88 procent 2010 till 72 procent 2022. Andelen som anser att det är rätt att köra bil efter ett glas har rört sig långsamt i en mer tillåtande riktning, från 3 procent 2010 till 5 procent i den senaste mätningen.
Minst återhållsamma är man i Stockholms län, där 65 procent tycker att det är helt fel att köra bil efter att ha druckit alkohol. Mest restriktiv är man i Östergötlands län, där 84 procent tycker att det är helt fel.
Att någon gång köra bil när man druckit ett glas vin eller en öl?
Andel som svarat ”helt fel” på ovanstående fråga:
2021 omkom 47 personer i en alkohol- eller narkotikarelaterad trafikolycka i Sverige, vilket är 22 procent av alla omkomna i trafiken. Enligt Trafikverket sker det minst 15 000 resor dagligen i Sverige med förare som är så påverkade att de skulle dömas för rattfylleri om de upptäcktes.
Rattfylleri är när en person som kör ett motordrivet fordon har minst 0,2 promille alkohol eller narkotika i blodet. I flera länder är rattfyllerigränsen noll promille.
– Att så många rattfyllerister finns ute på våra vägar är allvarligt och utgör en risk för andra trafikanter. Det finns ingen säker gräns för alkohol och bilkörning. Så dricker du alkohol i påsk, låt bilen stå, uppmanar Mojtaba Ghodsi.