Intervjun handlar om vilka skatter som finansministern vill sänka/pausa indexuppräkningen på. För transportsektorn handlar det främst om vissa förslag på bränsleskatteområdet och då bland annat att den årliga indexregleringen av skatt på drivmedel pausas under 2024 och 2025. Det andra är att den årliga indexregleringen av energiskatten på el föreslås pausas under 2024 och 2025.
Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen kommenterar det finansministern säger.
– Vi välkomnar att regeringen aviserar att indexuppräkningen av drivmedelsskatten pausas under 2024 och 2025. Givet omvärldsläget och den svenska reduktionsplikten har drivmedelspriserna stigit kraftigt och förändras kraftigt från en dag till en annan. Vi delar bilden och har länge påpekat att det inte är läge för att indexera skatten, säger Mårten Bergman.
Däremot finner Mårten Bergman det besynnerligt att regeringen inte aviserar att överindexeringen, den så kallade BNP-indexeringen, av drivmedelsskatterna inte avskaffas permanent.
– Sverige ska kommande decennier kraftigt öka elektrifieringen av samhället, inte minst inom transportsektorn. Samtidigt är energiskatten bland de högsta i världen. Att inte indexera upp skatten är välkommet, men regeringen behöver göra det som samtliga partier lovade i valrörelsen och se över skattenivån så att inte den har en bromsande effekt på transportsektorns omställning, avslutar Mårten Bergman, Transportföretagen.