2017 gick Scania och Northvolt samman för att utveckla och kommersialisera en världsledande battericell för tunga elektriska transporter. Företagen tar nu nya steg i partnerskapet när cellen tillverkas på gigafabriken Northvolt Ett utanför Skellefteå. Senare i år invigs dessutom Scanias nya batterifabrik i Södertälje, där celler ska sättas ihop till batteripaket till elektriska lastbilar för tunga transporter.
Peter Carlsson, vd och medgrundare av Northvolt säger att redan i början av partnerskapet mellan Northvolt och Scania kom man överens om en ambitiös tidsplan för att tillsammans utveckla en högpresterande battericell som skulle möjliggöra Scanias planer för att elektrifiera tunga transporter.
– Efter omfattande utveckling och validering levererar vi nu celler från Northvolt Ett som överträffar våra initiala förväntningar på prestandan. Det är en fantastisk prestation av alla inblandade, säger han.
Christian Levin, vd på Scania, säger att det här är en milstolpe i skiftet till ett hållbart transportsystem.
– Framtiden för tunga transporter är elektrisk och vi behöver toppresterande battericeller för Scanias ellastbilar för att driva omställningen och leverera på löftet gentemot våra kunder att vara premium, säger han.
Cellspecifikationer
• Cellformat: prismatisk
• Kapacitet: 157 Ah
• Nominell spänning: 3,6 V
• Livslängd: 1,5 miljoner kilometer i tunga kommersiella transporter
Med koldioxidavtryck menar man avtrycket på klimatpåverkan från utvinning till färdig produkt (cradle to gate) beräknat på det sätt som föreslagits av EU-lagstiftning med hjälp av databasen Product Environmental Footprint (PEF) EF2.0, för att beräkna battericellers fotavtryck från Northvolt Ett i full serieproduktion.