Vi berättade nyligen om ett ekipage som tillhör ett stort litauiskt företag. Då landade det i klampning i väntan på de 140 000 kronorna i sanktionsavgift för det otillåtna cabotaget, för att inte ha anmält föraren utstationerad samt tvingat föraren att bo i hytten under ordinarie veckovila.
Tre dagar senare, alltså annandag påsk, är det dags igen för samma företags ekipage att bli klampat i väntan på att sanktionsavgiften ska betalas. Även denna gång är föraren från Ukraina och tolk anlitas för att kommunicera med föraren.
– Vi får då av föraren höra att företaget aldrig erbjuder dem att återvända till etableringslandet. De får vackert vänta med det tills de får en last som ska till Litauen vilket denna förare nu efter sju veckor på drift äntligen fått, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Föraren har alltså rullat på vägarna under sju veckor.
– Han säger att om inte kunden betalar för hotell, måste förarna bo i sina bilar under alla de veckor de ligger ute eftersom företaget inte bekostar boendet för förarna, säger Ogemar.
Det blir beslutat om en sanktionsavgift på 80 000 kronor till företaget och när Ogemar får telefonnumret till förarens chef, visar det sig vara samma person han hade kontakt med ett par dagar tidigare.
– När jag förklarar varför de ska betala en sanktionsavgift för att inte ha erbjudit föraren att återvända till etableringslandet inom fyra veckor uppger chefen att han missförstått detta och trodde att det räckte med var åttonde vecka eftersom bilen också skulle tillbaka då, säger Ogemar.
Att föraren ska ha sagt att han under sju veckor bott i lastbilen, menar chefen beror på att föraren har missförstått frågorna som ställs av Ogemar, men några kvitton på boenden kan inte presenteras.
– Chefen hävdar bestämt att föraren inte förstått frågorna, men när jag förklarar att vi använt en ukrainsk tolk blev det tyst i luren, säger Ogemar.
Samtalet avslutas med att företaget frågar hur de ska betala och efter cirka en timme finns pengarna på polisens konto.
Med kriget i Ukraina i tankarna och generellt hur förare från östra Europa utnyttjas, känner Ogemar sig illa till mods.
– Man blir bestört när man hör hur åkerier utnyttjar framför allt ukrainska förare genomgående för fusk som bara har ett syfte – vinst för företaget. Det är modern slavhandel, avslutar Roger Ogemar.