I tungt.no:s artikel av den 24 april, läser vi att de 19 tillfällen skett på de norska vägarna under tidsperioden september 2019 till december 2021.
Åklagaren yrkade på att beloppet skulle vara 456 000 norska kronor (437 271 svenska kronor), men försvaret framställde ett yrkande om frikännande eller att företaget skulle bedömas på det mildaste sättet.
Domen lade stor vikt vid omfattningen av överträdelserna och att straffvärdet skulle vara så stort att en förebyggande effekt uppnås. Precis som i Sverige ligger brister i dokumentationen av resorna till grund för många otillåtna cabotagetransporter, även i de fall, om dokumenten varit i ordning, transporten varit laglig.
Det var Statens vegvesen som stoppade ekipaget och upptäckte bristerna. Exempelvis hade cabotagetransporter utförts efter att 7 dygn passerat.
Vägen till åtal kantades av en del besvär då framställan riktades mot fel företag, i detta fall den norskregistrerade avdelningen av företaget. Detta rättades till och mellan den 7-9 mars 2023, kunde förhandlingarna i rätten påbörjas.