Men försöket att erövra lastbilarna och godset på dem blev ett fiasko sedan tysk polis grep in och anhöll 16 personer, inklusive de uniformerade svartklädda vakterna som anlände till rastplatsen i en svartmålad pansarbil, plus speditören Lukasz Mazur, som bland annat äger speditionsföretagen Lukmnaz och Megtrans.
De anhållna släpptes senare sedan den tyska polisen varnat dem för att vidta ytterligare åtgärder mot de utsatta lastbilschaufförerna. Samtidigt har den tyska polisen åtalat Lukasz Mazur och flera andra för olika brott, bland annat grovt tvång, hot och försök till våld samt kränkande av demonstrationsrätten.
– Bara det faktum att speditionsföretaget skickar paramilitära gangsters i ett pansarfordon till Tyskland för att stoppa lastbilschaufförernas protestaktion är en grovt otillbörlig åtgärd, säger Stefan Körzell, styrelsemedlem i DGB, Deutscher Gewerkschaftsbund, som är ett paraplyförbund för en rad tyska fackförbund.
De utsatta lastbilschaufförerna fortsätter sin protestaktion och har fått uppbackning från fackföreningar i Tyskland och Holland.
– Det är endast tack vare polisens och de protesterande chaufförerna lugna agerande på platsen som att det inte blev några ytterligare våldsamheter, säger Stefan Körzell.
Efter den dramatiska konfrontationen under långfredagen har Stefan Körzell, tillsammans med den holländska fackföreningsmannen Edwin Atema, uppmanat de stora transportköparna och logistikföretagen, som VW, IKEA och DHL, att bojkotta Lukasz Mazurs bolag Lukmaz och Megatrans.
De strejkande chaufförerna betecknas som självständiga företagare och omfattas därmed inte av de rättigheter som anställda löntagare har.
Konfrontationen på rastplatsen har väckt stor uppmärksamhet i Tyskland liksom mannen bakom det privata vaktbolaget Rutkowski Patrol, privatdetektiven Krzysztof Rutkowski, som tidigare varit medlem av Polens parlament. Han har tidigare varit aktiv i en rad spektakulära och i viss mån kontroversiella händelser. Han ska enligt Wikipedia också ha varit aktiv i samband med ett försök att stoppa organiseringen av löntagare i Polen.
In en intervju i den polska onlineportalen Wirtualna Polska avvisar Krzysztof Rutkowski kritiken och beskriver händelsen i Tyskland som harmlös. Han menar också att det hela är en internationell skandal eftersom den tyska polisen var informerad i förväg att ”säkerhetsvakterna” skulle komma till rastplatsen.
– Åkeriägaren hyrde in oss för att förhandla med de strejkande chaufförerna eftersom han hotades med enorma böter av de kunder som väntade på sina varor, ska Krzysztof Rutkowsk ha sagt enligt en översättning av den tyska dagstidningen Frankfurter Allgemeine Zeitungs.
Han hävdade samtidigt att det var chaufförerna som gav sig på Rutkowski Patrols medarbetare och inte tvärtom.