Den 11 april var ett 40-tal danska skolbarn och deras lärare på väg till Sverige på skolresa. Bussen stoppades av tullen vid Öresundsbron. Orsaken var att den svenska tullpersonalen reagerade på att busschauffören körde vårdslöst, skriver MHF.
Tullpersonalen stoppade chauffören och han misstänks nu för grovt rattfylleri. Chauffören visade tecken på alkoholpåverkan, enligt tullen. Förutom ett antal ölburkar hade han också med sig en vattenflaska fylld med öl i bussen. Bussen med cirka 40 skolbarn och lärare fick vänta på en ersättningschaufför innan de kunde åka vidare. Det har SVT Nyheter Skåne rapporterat om.
Det var ett mycket bra och föredömligt agerande av tullpersonalen att man fattade misstanke om rattfylleri och agerade, säger Tomas Jonsson, projektledare vid MHF.
– Chaufförens beteende är oförsvarligt. Han utsätter skolbarnen och alla andra i trafiken för livsfara när han kör rattfull, säger Jonsson.
Det är fyra gånger så vanligt med rattfylleri i hamnar jämfört med i övriga vägtrafiken.
– Rattfylleri vid gränskontroller och hamnar är tyvärr inget ovanligt. Vi ser också att antalet alkohol- och drogpåverkade förare som tullen stoppar i sina nykterhetskontroller har ökat kraftigt under de senaste åren, säger Tomas Jonsson.
Bilden av att rattfylleri är ett problem i hamnar bekräftas av Tullverkets statistik för nykterhetskontroller 2022. Tullverket stoppade 569 alkohol- och drogpåverkade förare mellan 1 januari och den 26 oktober förra året. Det är en ökning med 33 procent jämfört med hela 2021.
Mellan 2016 och 2022 så ökade antalet alkohol- och drogpåverkade förare som tullen stoppade från 334 fall 2016 till 569 år 2022.
Alkobommar stoppar rattfulla förare från att köra ut i trafiken. Om alla förare som passerar tullen vid Öresundsbron fick blåsa i en automatisk nykterhetskontroll, så skulle det förhindra rattfulla förare från att köra ut på vägarna.
– Med enkla lösningar som alkobommar kan man kontrollera all ankommande trafik till Sveriges gränser, utan det behövs stora personalresurser från polis, tull och kustbevakning, då kontrollerna sker helt automatiskt, säger Tomas Jonsson.
MHF kräver nu att regeringen skyndar på processen för ett införande av alkobommar vid Öresundsbron och i Sveriges hamnar. En annan viktig åtgärd skulle också kunna vara att göra det obligatoriskt med alkolås i alla fordon.
Regeringen gav i slutet av 2022 Trafikverket i uppdrag att dela ut 54 miljoner kronor till aktörer som vill driva anläggningar för nykterhetskontroll i hamnar. Det är en nystart på ett tidigare regeringsuppdrag som inte slutförts.
Alkobommar fungerar på det sättet att förare som kör ut från en färja i en hamn får blåsa i en automatisk nykterhetskontroll. Om föraren är nykter åker bommen upp. Om en förare är alkoholpåverkad hindrar alkobommen personen från att åka ut i trafiken och polis, tull eller kustbevakning tillkallas.