Att klampen låses upp betyder inte att det är fritt fram att köra iväg. Det blev såväl chauffören som transportföretaget varse i lördags. Att klampen låses upp betyder inte att det är fritt fram att köra iväg. Det blev såväl chauffören som transportföretaget varse i lördags.

Skulle betala 120 000 – stack – stoppades på nytt

Bristfällig dokumentation och brott mot utstationeringsdirektivet renderade i en samlad sanktionsavgift om 120 000 kronor. Transportören har tidigare gjort rätt för sig, men den här gången väntade chauffören ut klampningstiden för att därefter avvika. Utan att betala.
Den taktiken skulle dock visa sig vara allt annat än framgångsrik …

Förra torsdagen (den 13/4) stoppades ett trailerekipage tillhörande en transportör från östra Europa i en rutinkontroll i Helsingborg. Initialt såg det ut som att chauffören körde en internationell transport.
– Men sedan berättade han att han hade hämtat trailern i Malmö, förklarar bilinspektör Oscar Davidson.

Dokumentationen överlag var allt annat än bra. Efter många om och men under kontrollen presenterar chauffören den ena fraktsedeln efter den andra.
– Jag misstänker däremot att det fattas en del frakthandlingar. Det fanns nämligen närmare 80 mils körning som inte kunde verifieras med fraktsedlar.

Det hela landar snart i ett misstänkt otillåtet cabotage, som kostar 60 000 kronor i sanktionsavgift. Pengar som ska betalas in i förskott innan transporten tillåts fortsätta (med annan, laglig dragbil).
– Chauffören hade inte heller någon utstationeringsdeklaration med sig så då blev det ytterligare 60 000 kronor i sanktionsavgift, tillägger Oscar.

Transportören stod nu inför faktum att betala sammanlagt 120 000 kronor. Men några pengar betalades inte vid kontrolltillfället och därför klampades ekipaget utanför polishuset i Helsingborg.

Efter tidigare erfarenhet, dock med en annan transportör inblandad, valde Oscar och hans kollegor att ta det säkra före det osäkra.
– Det var inte så längesedan en chaufför valde att köra sönder klampen och försvinna. Så den här gången både klampade vi dragbilen och tog hand om fordonets registreringsskyltar, förklarar Oscar Davidson.

Men den här chauffören hade tänkt ut en annan taktik. Han valde att inte avvika under klampningstiden, däremot väntade han helt enkelt tills de 36 timmarna hade gått – och då fick han registreringsskyltarna tillbaka samtidigt som klampen togs bort, såsom reglerna säger ska tilläggas. Och därefter chansade chauffören på att dra iväg.

Han kom däremot inte särskilt långt…
– När vi jobbade i lördags så fick jag syn på ekipaget på vägen. Han hann till Åstorp innan vi fick möjlighet att stoppa honom och därefter lotsade vi tillbaka honom till polisstationen i Helsingborg.

Chauffören greps och förhördes.
– Han fick tillbringa några timmar i polishuset innan han släpptes. Men transportören betalade snart sanktionsavgifterna och dragbilen kunde därefter fortsätta med en internationell transport ut ur Sverige, säger Oscar Davidson.

Om föraren hade missförstått trafikpolisens uppmaning att stanna kvar trots att klampen togs bort förtäljer inte historien. Men förhoppningsvis har transportören (och chauffören) nu förstått vad det är som gäller. Om inte, lär du sannolikt få läsa mer om företaget här på tidningenproffs.se framöver.

Om artikeln

Publicerad: 2023-04-20 15:49
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Helsingborg Trafikpolisen Transportfusket Utstationeringsdeklaration