Ekipaget har dokument på en inkommande internationell last den 29 mars som lossats dagen efter och sedan lastades gods som ställdes ut i Port 6. Därefter har ekipaget kört i det närmaste skytteltrafik med att flytta trailers inom Göteborg till Port 6.
Dokumentationen är bristfällig och oavsett det, får ekipaget inte göra mer än tre cabotagetransporter inom sju dagar.
När vår redaktion får tips om ekipaget står det klart att åkeriet, HMP Logistics, tidigare har uppmärksammats av oss.
Då var det den 7 oktober 2022 som ett annat av företagets ekipage stoppades i Göteborg och fick, under protest, betala 140 000 kronor för bland annat otillåtet cabotage, underlåtenhet att anmäla föraren utstationerad och obesiktigad färdskrivare.
När vi den gången tar kontakt med HMP Logistics som är ett internationellt transportföretag, hävdar de efter att vi presenterat oss att det inte finns någon som talar engelska på kontoret. Detta har vi fått bekräftat inte stämmer.
Den här gången är företetaget villiga att betala så snart som möjligt och pengarna sätts in på polisens konto samma eftermiddag. Föraren får tydlig information om att dragbilen måste lämna landet vilket han också är medveten om, men säger att han kör som han blir tillsagd.
Ännu en gång tar vi kontaktmed HMP Logistics, men nu via deras kontaktmejl på den engelska versionen av deras hemsida. Svaret dröjer.
När vi idag även ringer till företaget, svarar en engelsktalande kvinna som vi förklarar vårt ärende för. Hon ställer följdfrågor och säger att vi ska tala med en annan avdelning på samma telefonnummer. Vi ber henne koppla oss istället eller ge oss ett direktnummer till den avdelningen, men då säger hon: ”Try call later”, därefter lägger hon på luren.
Vi uppfattar det som att HMP Logistics även denna gång inte vill svara på frågor om varför ännu ett av deras ekipage får problem med poliskontrollen i Göteborg som påträffar oegentligheter med transporten.