Fredagen den 14 april stoppas ett trailerekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Dragbilen är registrerad i Polen och det stod ganska snabbt klart att transporten inte fick lov att fortsätta.
– Det är ett misstänkt otillåtet cabotage som återigen bottnar i bristfällig dokumentation, förklarar bilinspektör Oscar Davidson.
När åkeriet krävs på 60 000 kronor i förskott på sanktionsavgift tar en längre dialog sin början.
– Personen jag pratade med ifrågasatte bland annat om vi kunde klampa så lång tid som 36 timmar. Det kan vi naturligtvis men jag underströk samtidigt att hindrandet av fortsatt färd kvarstår till dess att sanktionsavgiften är betald, berättar Oscar.
Oscar tycker att det är lite märkligt att dokumenten ofta inte uppfyller kraven.
– Det står ju klart och tydligt i den så kallade ”1072:an”, alltså (EG) nr 1072/2009, vad det är som gäller, menar han.
Att invända mot ett beslut äger alla rätt till. Men att ta diskussionen med bilinspektörer och poliser tjänar inte så mycket till.
– Det är Transportstyrelsen som äger dessa frågor. För att snabbt komma vidare med transporten är det främst till att betala för att sedan skicka en annan, ”laglig” dragbil för att hämta upp trailern, förklarar Oscar Davidson.
– Därefter får alla en möjlighet att förklara sig för Transportstyrelsen, tillägger han.
Den här gången tog det nästan en vecka innan förskottet betalades och transporten kunde fortsätta mot slutdestinationen i norra Sverige. Inbetalningen kunde registreras idag, torsdagen den 20 april.