- Detta är det värsta case jag har haft, förklarar han.
Tommy Berg noterar den 11 april ett trailerekipage vars sidomarkeringsljus inte lyser. Han bestämmer sig därför för att ta in det för en flygande inspektion på kontrollplatsen vid Långeberga utanför Helsingborg.
Men sidomarkeringarna var det ”lilla problemet”. På rullbromsprovaren visar det sig att bromsarna var allt annat än okej.
– Det var endast en av sex bromsar som var hyfsat bra, förklarar Tommy.
Även trailerns alla hjullager hade mer att önska.
– Detta är det värsta case jag har haft som bilinspektör. Vi gjorde så klart en så kallad teknisk klampning, vilket innebär att fordonet hindras från fortsatt färd till dess att felen är åtgärdade och besiktning har gjort, tillägger han.
När kontrollen är utförd ställs ekipaget upp en bit bort på kontrollplatsen. Och då tillkommer ytterligare en punkt på besiktningsprotokollet.
– Plötsligt exploderar en luftbälg på trailern. Det kunde naturligtvis ha slutat väldigt illa om det hade hänt när vi hade fordonet över inspektionsgropen, när vi jobbade med det, säger Tommy Berg.
Först 13 dagar efter kontrollen kunde Tommy och hans kollegor låsa upp klampen igen. Nu har trailern nya bromsskivor, bromsbelägg och hjullager.
– Det var många turer med verkstäder och jourbilar. Men till slut så löste det sig, konstaterar Tommy Berg.
Ekipaget hade lastat i Turkiet och kört genom hela Europa. Godset vägde omkring 22 ton och skulle lossas lite längre norrut i Sverige. Lyckligtvis fungerade inte sidomarkeringsbelysningen och lika lyckosamt var att en bilinspektör fick syn på det. Och att ingen skadades när luftbälgen exploderade.
Ibland är marginalerna på rätt sida om katastrofen.