Protypen har utvecklats under ledning av professor Astrid Linder vid VTI tillsammans med professor Mats Svensson på Chalmers. Astrid Linder är ”mamma” till SET 50F och en av världens främsta experter på krocksäkerhet. I utvecklingsteamet har både kompetens på VTI och tillverkare av komponenter i Sverige ingått.
Nu är man redo att visa upp krockdockan för svensk media som på VTI:s testanläggning i Linköping kommer att få se krockprov att genomföras och dockan kommer också att jämföras med sin manliga motsvarighet, SET 50M. Både SET 50F och 50M är utvecklade för lågfartskollionsprovning (upp till 24 km/h.)
Internationellt har intresset för de svenska SET-modellerna visat sig vara mycket stort. Det pågår redan diskussioner med provningsorganisationer i både Europa och USA för att vidareutveckla prototyperna så att de kan användas praktiskt för att utvärdera skydd mot skador vid en krock.
Bakgrunden är att en rad studier har visat att kvinnor vid trafikolyckor löper betydligt större risk att skadas än män. Speciellt nackskador är särskilt vanliga bland kvinnor, där kvinnor skyddas hälften så bra som män. Trots detta har alla krockdockor hittills utgått från den manliga kroppen.