I Europa rullar dagligen 6,4 miljoner lastbilar på vägarna och i en värld med allt tuffare konkurrens, hårdare utsläppskrav och höga bränslepriser står transportbranschen inför en rad tuffa utmaningar. När Continental nu är ute på en två år lång Europaturné är det med fokus på att berätta vilken roll däcken spelar i den ekvationen.
De operationella kostnaderna som påverkas av däcken i en lastbilsflotta står för över hälften av de totala kostnaderna.
– Med optimala däckval, rätt däcktryck, datadrivna beslut och regummering kan både kostnader och utsläpp sänkas avsevärt, säger Sara Paulin, marknadschef på Continental Däck Sverige AB.
Till sin hjälp under roadshowen har Continental en eldriven lastbil i form av en Volvo/Designwerk High Cab Semi 6x2T. I lastbilen kommer Continentals lösningar för att sänka kostnader och klimatavtryck att presenteras.
Sara Paulin säger att man har med sig en komplett portfölj av produkter och tjänster som hjälper deras användare att få lönsammare affärer.
– Hela syftet med vårt koncept LODC, Lowest Overall Driving Costs, är att hjälpa våra kunder att bli mer lönsamma, säger hon.
Nyfikna besökare kommer även kunna få bekanta sig med den femte generationen av Continentals däckserie Hybrid som enligt Continental rullar hela 20 procent längre än sina föregångare och nyligen vann det prestigefyllda Red Dot Award 2023 för sin produktdesign.
Man visar även det nyligen lanserade däcket Conti VanContact Ultra, som är särskilt anpassat för korta transporter och kännetecknas av lågt rullmotstånd och utmärkt slitstyrka.