Modellen, som premiärvisades på Brisbane Truck Show, har en 15-liters Cummins X15D-motor, som har döpts till Paccar MX-15 i Australien. Motorn är jämförbar med Euro-6 eftersom Australien kommer att anta den stränga utsläppsstandarden i november 2023.
Trots fler hästkrafter, är den nya 660 hk XG+ fortfarande långt ifrån de mest kraftfulla lastbilarna som finns att köpa. Den kinesiska lastbilstillverkaren Shacman lanserade världens mest kraftfulla dragbil i januari, en titel som tidigare innehafts av den 770 hk klassade Scania V8. Shacman X6000 800 drivs av en Weichai 16,6-liters Euro-6-motor, som ger 3750 Nm i vridmoment.
Även om ytterligare hästkrafter även skulle välkomnas av andra av DAF:s europeiska kunder, särskilt de som arbetar med exempelvis tunga transporter eller kör 25,25 m i Skandinavien, kommer Europas strikta VECTO-regler att säkerställa att MX-15 inte kommer att erbjudas utanför Australien, skriver Commercial Motor.