Även om mötena inte resulterade i någon ändring av skatten, verkade de närvarande vägtransportrepresentanterna hoppfulla om att skatten antingen kunde försenas eller att åtgärder för att påskynda elektrifieringen av godstransporter kunde genomföras.
Enligt The Local Dk beskrev skatteminister Jeppe Bruus mötet som ”bra” och ”konstruktivt”, men medgav att han och åkerigrupperna ”antagligen inte skulle komma överens om själva vägskatten”.
Karsten Lauritzen, direktör för DI Transport, var bland de närvarande vid mötet. Han sade till Lastbil Magasinet att politikerna sade: ”Naturligtvis står vi fast vid vår policy, men skulle vilja lyssna på er och vi inser också att detta orsakar vissa problem. Så vad kan vi göra åt det?” Lauritzen uppfattade mötet som att regeringen hade en annan ton än de haft tidigare.
Lauritzen säger att man föreslog att kilometerskatten skulle skjutas upp från 2025 till i stället 2030 så att all teknik finns på plats och det finns en realistisk möjlighet att kunna köpa en elektrisk lastbil och kunna ha tillräckligt med laddinfrastruktur.
Lauritzen igen: ”För många är det inget realistiskt alternativ och det är inte helt rättvist att införa en skatt som man inte kan klara även om man vill köra grönt och hållbart.”
Samarbetet som åkeriföreningarna har är fortfarande till synes i strid med vissa danska lastbilsförare och åkare.
I ett separat reportage skriver Lastbil Magasinet att några åkerier ska träffas på lördag för att överväga om det ska bli fler blockader, skriver Trans.info.