Ekipagen, Volvo FH Electric, är två helt eldrivna treaxlade dragbilar som är avsedda för längre transporter och har en beräknad räckvidd på 300 km per laddning. De kommer trafikera en fast rutt mellan Göteborg och Skövde.
Tekniken för just tunga eldrivna fordon är fortfarande under stark utveckling och infrastrukturen avseende laddningsmöjligheter är under uppbyggnad. En förutsättning för att kunna köra långväga eldrivna transporter med tung last är därför möjligheten till laddning på både avsändar- och mottagarort, vilket är möjligt på sträckan.
DSV bedriver sin verksamhet enligt principen Asset Light. Affärsmodellen innebär att de fordon som används i verksamheten till största delen ägs av de underleverantörer som DSV samarbetar med, vilket gör investeringen ovanlig. Med tanke på att de även är DSV Road AB:s första egna tunga eldrivna dragbilar, är det ett stort och spännande steg som tas, beskriver företaget.
– I ett nära samarbete med Volvo Lastvagnar har vi nu inlett elektrifieringen av långväga flöden i Sverige och tagit ytterligare ett steg mot vårt globala mål att nå nettonoll-utsläpp senast 2050. Jag känner mig oerhört stolt över att få vara med på resan mot klimatneutrala och hållbara transporter, säger Magnus Sjödell, Senior Director, Production UK/IE & Automotive inom DSV Road AB.
– Vi är mycket stolta och glada över att få vara en del av DSVs resa mot helt fossilfria transporter. De har precis som vi mycket ambitiösa miljömål och tillsammans kan vi göra skillnad till det bättre. Vi på Volvo är på en resa mot nettonoll-utsläpp, vilket innebär både att göra våra lastbilar fossilfria i drift, och att på sikt helt ersätta materialet i dem med fossilfria och återvunna alternativ, säger Stefan Strand, vd på Volvo Lastvagnar Sverige.
DSV använder sig sedan tidigare av mindre distributionsfordon som drivs av el, biogas eller HVO 100 samt av tunga fordon som drivs av fossilfritt bränsle för långväga transporter, utöver de två nya ekipagen som drivs av el.
För att bidra till utvecklingen av fossilfria transportlösningar deltar DSV även i ett antal miljöprojekt, bland annat i ett tyskt forskningsprojekt för elektrifiering av vägtransporter med möjlighet till laddning under körning på motorväg.