eCitan har en elmotor på 90 kW (122 hk) och 245 Nm som driver på framhjulen, samt ett batteri på 45 kWh. Mercedes uppger att räckvidden är upp till cirka 28 mil vid blandad körning och upp till cirka 40 mil i stadstrafik.
Laddning med AC (växelström) kan göras med 22 kW och det betyder att det tar 2 timmar och 15 minuter att ladda fullt. Med en 11 kW laddbox tar det omkring 4,5 timmar att uppnå full laddning.
DC (likström) laddning på 80 kW är standard och då tar det runt 38 minuter att ladda från 10 – 80 procent. Allt enligt tillverkaren.
Bromskraftåtervinningen kan göras i tre steg och både förklimatisering och elektriskt tillsatsvärmare med värmepumpsteknik är standard.
Redan från början kommer skåpversionen av eCitan i två olika längder. Den korta är 4,5 meter lång och rymmer 2,9 kubikmeter last och har en maxlast på upp till 544 kg.
Den långa versionen är 4,9 meter lång, rymmer 3,6 kubikmeter och har en maxlast på upp till 722 kg. Som standard har bilen skjutdörr på höger sida, men det går att få skjutdörrar på båda sidor som tillval.
För den bakre öppningen kan man välja mellan dörrar och baklucka. Lastgolvet är på 57 cm höjd från marken och båda modellerna har en höjd på cirka 1,82 meter och det gör att de utan problem går in i alla publika P-hus och garage.
Den korta versionen av eCitan kommer även i ett glasat utförande kallat Tourer med totalt fem sittplatser.
Oavsett vilken version man väljer går det att få eCitan med drag. Beroende på modell är den maximala släpvagnsvikten 1400 – 1500 kg. Bilar med drag får också släpvagnsstabilisering som standard.
Bilen kan fås med en mängd olika säkerhetssystem och alla versioner har Mercedes-Benz infotainmentsystem MBUX.
Leveranser till Sverige börjar under hösten.