Tävlingen pågick under 2020-2022 med digitala uttagningsheat, webbsända semifinaler samt en storslagen och rafflande final som sändes i Scania Sveriges sociala kanaler och Youtube den 10 mars 2022.
På plats i Scania Sveriges lokaler, för ändamålet virtuellt stylade till game show, fanns förutom de tre finalisterna även servicemarknadschef Jon Segersten och programledaren Ola Selmén, känd från bland annat SVT, P3 och Mix Megapol.
Totalt hade tävlingen 1,4 miljoner visningar varav över 600 000 unika. 4 266 personer tävlade mot varandra och i finalen segrade Mattias Wikberg, till vardags chaufför på Eklunds Åkeri i Älvsbyn.
En av de stora utmaningarna i projektet är att man under tävlingen tvingades ställa om från att avgöra delfinaler och final på mässor till att i stället göra det coronasäkert i studio-miljö och via Teams-möten, säger Janna Björneskog, chef för marknadsföring och kommunikation på Scania Sverige.
– Utan alla fantastiska deltagare och deras kunskap hade vi aldrig lyckats genomföra tävlingen eller fått det här priset. Det här visar vilken stor kunskap och vilket stort engagemang som finns där ute och det är just kunskapen om lastbilarna, deras funktioner och möjligheter, som gör att våra kunder lyckas driva så framgångsrika företag, säger Björneskog.
Branschtävlingen Gyllene Hjulet arrangeras av SES – Sponsrings & Eventsverige – i syfte att uppmärksamma och hylla aktörer som på ett kreativt sätt nyttjat intresse- och upplevelsebaserad kommunikation för att skapa effekt. Tävlingen belönar projekt som visat på stor kreativ höjd och effektfullt genomslag.
Nomineringen för segern löd: ”Med ett tydligt syfte och fingertoppskänsla skapades detta kreativa och kunskapsnördiga event för engagerade deltagare. Genom underhållning och gamification riktade man ett välförtjänst ljus mot målgruppen och stärkte stoltheten för varumärket.”