Scanias senaste generation av automatiserade växellådor är välkända för sin framstående teknik. När de lanserades 2020 innebar växellådorna klassledande prestanda i form av bland annat ökad bränsle- och transporteffektivitet, smidig och snabb växling samt minskad vikt.
En av de främsta fördelarna är det breda spannet (tillsammans med tillhörande bakaxelväxling) som säkerställer att motorn kan arbeta på lågt varvtal samtidigt som den ger fullt vridmoment.
Tunga lastbilsekipage med höga tågvikter använder sig oftast av 6×4 med boggibakaxlar som har “hög” utväxling, ibland väldigt höga utväxlingar. I bergsområden eller med högt rullmotstånd medför detta hög påfrestning på den utgående axeln i växellådan. Hög bakaxelutväxling, vanligtvis i kombination med navreduktion, innebär fördelar i starten varvid lastbilen får ökad kraft men ger också högre motorvarvtal i marschhastighet.
Eftersom Scania strävar mot att uppnå låga motorvarvtal och fördelaktig bränsleförbrukning är utmaningen att finna den optimala balansen mellan bakaxelväxling or den aktuella driften.
Egenskaperna hos Scania växellådor för tuffa förhållanden innebär att lastbilarna nu kan utnyttja snabbare växling samtidigt som de behåller andra eftersträvade faktorer.
G-programmet syfte är att hjälpa åkerierna att sänka bränsleförbrukningen genom minskad intern friktion och genom att bara ha två synkringar, eftersom den använder sig av pneumatiska ställdon och axelbroms (totalt tre). I samverkan med det smarta motorstyrningssystemet som Superdrivlinan, banar G-programmet väg för snabb och precis växling.