– Vi vill kunna erbjuda våra kunder tjänster inom linjemålning med minskat klimatavtryck. I de här fordonen drivs smältgrytan och blandaren för linjemarkeringsfärgen med el från ett batteri, säger Martin Rydell, arbetschef, Vägmarkering.
Batteriet underhållsladdas av solceller som sitter på taket. Nattetid laddas det upp via ett vanligt eluttag. Vägmarkering är en energikrävande verksamhet och med de traditionella fordonen används en dieseldriven motor under arbetet. Med ett batteri kan den stängas av, så att buller och avgaser uteblir.
– Det är attraktivt för till exempel industrikunder som inte vill ha en maskin som står och brummar och släpper ut avgaser, eller när vi arbetar nattetid i ett bostadsområde. Det gör också att arbetsmiljön för våra medarbetare förbättras avsevärt.
Konstruktionen är unik och den första hittills som levererats. På de helt nya fordonen har ytterligare ett klimatsmart val gjorts genom att återanvända begagnade chassin.
Den ena av de två vägmarkeringsfordonen med solceller finns i Skåne.
– Våra kunder arbetar målmedvetet med klimatfrågan genom bland annat bullerkrav, miljözoner och krav på miljövänligt eller fossilfritt bränsle. Lund, Malmö och Helsingborg är några av de kommuner som ställer extra höga krav, men även kommunerna Halmstad, Höganäs och Kävlinge har verkligen välkomnat vår solcellslösning, säger platschef Jonas Braun.
Och fler solcellslösningar för Svevias vägmarkeringsverksamhet är på gång. Jonas Braun berättar att på Svevias verkstad i Laholm håller de just nu på att bygga om ännu ett fordon med batteridriven solcellslösning. Den ska används som kokbil för kommunkontraktens väglinjemålning
– Utvecklingen stimuleras av att kundernas krav sammanfaller med Svevias mål att nå en halverad koldioxidförbrukning till 2028, avslutar Martin Rydell.