Båda företagen ser en stor potential i att använda vätgaslastbilar för att minska koldioxidutsläppen från företagens transporter. En fördel med vätgasfordon inom transportsektorn är att de på grund av lägre vikt, tillåter en tyngre last jämfört med tex batteridrivna fordon. Dessutom går det lika snabbt att tanka en lastbil med vätgas som med diesel. En tidsbesparande faktor som är viktig för den kommersiella godstrafiken.
Byggnationen av den första bränslecellslastbilen påbörjas i sommar. Fordonen kommer att ingå i TME:s logistikrutter redan under hösten 2023 och utvärderas efterhand. Projektet blir en viktig kugge i Toyotas långsiktiga vision om att minska koldioxidutsläppen från transporter och att uppnå full koldioxidneutralitet inom sin fordonstillverkning i Europa senast 2040.
För att maximera möjligheterna för vätgasexpansion i Europa, har TME sedan några år tillbaka etablerat Fuel Cell Business Group med syfte att stärka affärsmöjligheterna för vätgas. Toyota anser att bränslecellsbilar har en viktig roll i tillväxten av ett ekosystem för vätgas i Europa och att tunga fordon är avgörande för att skapa en välutvecklad infrastruktur baserad på en stabil efterfrågan.
Satsningen ihop med VDL Groep är ett av många samarbetsprojekt som Toyota har inlett inklusive de för lätta kommersiella fordon, båtar, tåg och bussar, med målet att påskynda övergången till en vätgasekonomi.
VDL Special Vehicles är specialiserade på batterielektriska och vätgaslösningar inom transport- och offroadsektorn.