Nja, riktigt så är det inte och folk som har den uppfattningen har sannolikt sovit sig igenom såväl YKB-utbildningen som fysiklektionerna i grundskolan. En olycklig kombination om man har valt att försörja sig som lastbilschaufför, kan med all rätt tyckas.
När bilinspektör Oscar Davidson och trafikpolis Farid Johansson tog en sväng till containerhamnen i Helsingborg, stoppar de bland annat ett trailerekipage på väg ut från hamnområdet. Ombord på trailern ligger 24 ton blytackor.
– Lastsäkringen var däremot dimensionerad för ungefär ett ton, berättar Farid.
Att tungt gods inte flyttar sig är som sagt en vanlig förklaring som såväl trafikpolisen som Kustbevakningens farligt gods-kontrollanter får höra. Men i det här fallet utgjorde chauffören, som strax innan kontrollen hade hämtat den färdiglastade trailern i hamnen, ett undantag.
– Vederbörande förstod problemet och valde att helt enkelt avbryta transporten.
Eftersom kontrollen utfördes i hamnområdet, blir det troligtvis hamnpersonalens uppgift att åtgärda problemet, enligt vad Proffs erfar.
– Chauffören valde att parkera trailern i hamnen och körde alltså aldrig ut i trafiken, förklarar Farid Johansson.
En annan vanlig företeelse i samband med att polisen påpekar brister av olika slag är att såväl chauffören som dennes uppdragsgivare frågar polismannen hur de ska bära sig åt för att ”göra rätt”. Så skedde även i det här aktuella fallet.
– Min uppgift är inte att utbilda, vi kontrollerar och bedömer utifrån de omständigheter som råder just här och nu. Ofta blir det diskussioner, men vi är ju inga konsulter. Att lära sig sitt yrke får man göra under sina respektive utbildningar, menar Farid.
Han understryker på nytt att chauffören som körde blylasten var både ödmjuk och lyhörd.
– Han uppträdde och hanterade situationen på helt rätt sätt, betonar Farid Johansson.
Den bristfälliga lastsäkringen kostade chauffören 1 500 kronor i böter.