Under första kvartalet 2023 registrerades totalt 600 elektriska lastbilar på 16 ton (eller mer) i Europa – mer än fyra gånger jämfört med samma period 2022 (134). Volvo Lastvagnar har den största marknadsandelen av detta med 50 procent, en ökning jämfört med 2022, då företagets marknadsandel för helåret var 32 procent.
Volvo Lastvagnar har också en ledande position i Nordamerika, med nästan hälften av marknaden för tunga elektriska lastbilar.
Marknaderna med flest elektriska lastbilar registrerade totalt (alla varumärken) under första kvartalet 2023 var Tyskland, Frankrike, Nederländerna och USA.
Volvo Lastvagnar såg en stark ökning av beställningar på nya lastbilar under första kvartalet 2023. Totalt beställdes 486 elektriska lastbilar, vilket är en ökning med 141 procent jämfört med samma period 2022. De flesta av dessa beställningar kom från länder i norra delen av Europa, inklusive Nederländerna, Tyskland, Norge och Sverige.
Efter att ha lanserat sin första eldrivna lastbil 2019 har Volvo Lastvagnar sålt 5 000 elektriska lastbilar i cirka 40 länder – främst i Europa och Nordamerika, men även i länder som Australien och Marocko.
Under 2023 kommer företaget att börja sälja elektriska lastbilar till kunder i Sydafrika, Sydkorea, Indien och marknader i Latinamerika.
Förra året lade Volvo till sina tre mest populära tunga lastbilar på 44 ton till sitt elprogram: Volvo FH, Volvo FM och Volvo FMX. Därigenom har Volvo Lastvagnar sex elektriska lastbilsmodeller i serietillverkning, vilket är branschens mest omfattande portfölj av utsläppsfria lastbilar.
Volvo skalar nu upp produktionen av elektriska lastbilar vid tre fabriker: i Tuve i Göteborg; i Blainville, Frankrike och i New River Valley, USA. Under tredje kvartalet 2023 kommer serieproduktion också att starta vid Volvos största fabrik i Gent, Belgien.
Det kommer att behövas tusentals offentliga laddplatser för tunga lastbilar för att skala upp volymerna på elbilar. Volvokoncernen kommer, tillsammans med Daimler och Traton, att bygga minst 1 700 högeffektsladdare för grön energi runt om i Europa. Koncernen investerar även i en laddkorridor i Nordamerika.
Volvo Lastvagnars mål är att 50 procent av den globala försäljningen ska omfatta nya eldrivna lastbilar år 2030 och att alla nya lastbilar ska ha netto-noll i utsläpp till 2040.
Notera att:
• Alla hänvisningar till Europa betyder EU plus Norge och Schweiz.
• Volvos marknadsandel och övergripande tillväxtdata för tunga (≥16 ton) elektriska lastbilar Europa inkluderar innehåll från IHS Markit.
• Nordamerika betyder USA och Kanada. Volvo Lastvagnars marknadsandel för Nordamerika är baserad på information från Volvo Lastvagnar Nordamerika.