Förra året visade Volvo upp sina bränslecellsdrivna ellastbilar för första gången. Dessa nollutsläppslastbilar som använder vätgas för att producera sin egen el ombord har lång räckvidd, vilket gör dem lämpliga för längre transportuppdrag.
Nu har lastbilarna för första gången testats på allmän väg. För att göra det extra utmanande har testerna genomförts i Kiruna i ett extremt kallt klimat.
– Lastbilar kör sju dagar i veckan och i alla väder. De tuffa förhållandena på allmänna vägar i norra Sverige, med is, vind och mycket snö, är en idealisk testmiljö, säger Helena Alsiö, vp Powertrain Product Management på Volvo Lastvagnar.
Testerna går bra vilket bekräftar de tester som genomförts i förväg, både digitalt och på testbanan nära Göteborg.
Bränslecellsdrivna elektriska lastbilar som drivs med vätgas kommer att vara särskilt lämpliga för längre sträckor. Inte minst när det inte är ett alternativ att bara använda batterier som exempelvis i länder där det saknas förutsättningar att bygga laddinfrastruktur för ellastbilar.
De bränslecellsdrivna elektriska lastbilarna kommer att finnas tillgängliga under andra halvan av detta decennium. Tester med åkerier kommer att starta några år före den kommersiella lanseringen.
För att skynda på utvecklingen, har Volvokoncernen gått samman med Daimler för att utveckla och producera bränslecellssystem som är skräddarsydda för tunga fordon.
Fakta
Volvos vätgasdrivna bränslecellslastbilar kommer att använda två bränsleceller med kapacitet att generera 300 kW elkraft. Grön vätgas är en oändlig resurs som produceras genom att använda förnybara energikällor, såsom vind, vatten och sol.