Trafikpolis Peter Ban förklarar att det första ekipaget som han och hans kollega, bilinspektör Mazen Al-Asam, vinkar in landade i ett otillåtet cabotage.
– Det var förvisso den första cabotagetransporten som chauffören utförde med dragbilen efter att den inkommande internationella lasten hade lossats – men vissa uppgifter i frakthandlingarna stämde inte, berättar Peter.
Vid kontrolltillfället kunde åkeriet inte betala förskottet på sanktionsavgiften, 60 000 kronor, så Peter och Mazen lotsar därför ekipaget till polishuset i Helsingborg, där det sedermera klampas.
– Vi tog dessutom hand om frakthandlingarna samt att vi avskyltade dragbilen, förklarar Peter Ban.
Bilinspektör Daniel Ferm och trafikpolis Farid Johansson fick också ”full pott” när de rutinmässigt stoppar ett trailerekipage, där dragbilen är svenskregistrerad.
– När vi gör våra slagningar visar det sig att åkeriet saknar yrkestrafiktillstånd, berättar Daniel.
Hur många lastbilar åkeriet förfogar över är ingen uppgift som i nuläget går att få någon uppgift om. Farid Johansson hänvisar till den pågående förundersökningen.
– Men jag kan bekräfta att en anmälan är upprättad för brott mot yrkestrafiklagen, olaga yrkesmässig trafik, säger han.
Även det här ekipaget lotsas till polishuset i Helsingborg. I det här fallet klampades dock trailern men inte dragbilen.
– Dragbilen kan köra vidare men det måste komma en annan, laglig dragbil för att ta över trailern, inflikar Daniel Ferm.
Speditören i det sistnämnda ärendet kan sannolikt också förvänta sig ett rättsligt efterspel.
– Vi har upprättat en anmälan mot speditören gällande brott mot beställaransvaret, berättar Farid Johansson avslutningsvis.
I dag, torsdag, betalades förskottet på sanktionsavgiften vad gäller cabotageärendet. Den transporten kan därmed fortsätta med en annan, ”laglig” dragbil.