Jannes arbetsdag började 06.30, sedan dess har han kört på vägarna från Jönköping mot Linköping, Skara och vidare mot Götene. Det är vägar han kan utan och innan, runt Jönköping har han kört lastbil sedan 1979.
– Ja jag går lite på övertid, men jag trivs och så länge kroppen orkar vill jag fortsätta, säger Janne Algotsson, chaufför för åkeriet Hit & Dit som samarbetspartner till Dachser.
Catrin Jalkander, vd för Hit & Dit, är på många sätt en motsvarighet till Janne. Att hon hamnade i transportbranschen var en ren tillfällighet. 1998 köpte hon sig en Mazda pick-up och började köra mindre sändningar själv, sedan dess har verksamheten utvecklats.
– Jag hade ingen erfarenhet när jag började och på den tiden var det inte heller vanligt att vara kvinna och vd. Jag hoppas att jag med min bakgrund kan ge både nya perspektiv och inspiration till andra, säger Catrin.
Hit & Dit med utgångspunkt i Ljungarum, strax utanför Jönköping grundades 1998. Samarbetet mellan Dachser och Hit & Dit startade 2012, i dagsläget kör åkeriet främst short distance med sju lastbilar och åtta chaufförer för transport- och logistikföretaget.
När reportern från Dachser träffar Janne, är det en solig vårdag som bjuder på vackra vyer längs med vägen. Alla dagar är såklart inte sol och gröna skogar och Janne med sin gedigna erfarenhet påpekar vikten av att ta det extra försiktigt under vinterhalvåret.
– Där är samarbetet med Dachser väldigt bra, alla som jag möter på filialen har ett fantastiskt bemötande och är samarbetsvilliga. Hinner jag inte med alla stopp på grund av till exempel svårt väglag så finns det en förståelse och vi löser situationen tillsammans. Man får ge och ta, säger han.
På frågan om Janne möter några utmaningar i sitt arbete svarar han att det gör han hela tiden, men svaret är inte kopplat till arbetstider, utrustning eller kollegor. Istället skickar Janne med en uppmaning till alla trafikanter: ”Vägen är min arbetsplats men det är inte alla som respekterar det.
– Jag möter dagligen trafikanter som kör riskfyllt. Till exempel är många oansvariga vid omkörningar. Det är min största utmaning, säger Janne till Dachser.
Och hur är det nu – föds man in i chaufförsyrket? Naturligtvis är det inte så. Det finns många vägar in till yrket som Janne beskriver som ”fritt och fridsamt”.
Yrket har sedan länge varit mansdominerat men under de senaste åren har en vändning i statistiken skett. Enligt TYA:s rapport för 2022 är cirka var tredje elev på transportutbildningar runt om i Sverige tjejer. I yrkesgruppen är 9 procent av landets lastbilschaufförer kvinnor och siffrorna pekar uppåt. Catrin är positiv till skiftet:
– Jag vill absolut få in fler kvinnor i branschen, en mix av individer sett till både kön och ålder är det allra bästa för en arbetsplats, säger hon till Dachser.
Det sker just nu ett generationsskifte inom branschen med många chaufförer som närmar sig pensionsålder vilket är en av flera anledningar till den rådande chaufförsbristen.
Dachser tipsar om artikelserien Bakom ratten av Carl-Johan Westas. I första delen talar Westas, som är Country Manager European Logistics för Dachser Sweden, om ansvaret som ett stort internationellt transportföretag som Dachser besitter. I andra delen blir samarbetet mellan åkeriet Hit & Dit och Dachser Sweden tydligt.