- Allt som jag kontrollerade hade brister. Precis allt, säger Daniel.
Läs även om ”3,5-tonnaren” som (bland annat) rapporterades för otillåtet cabotage.
Ett ekipage som Daniel Ferm berättar om, ett svenskt bestående av lastbil, dolly och trailer, hade rejäla bekymmer med det elektriska.
– Det fanns varken bromsljus eller körriktningsvisare. Bland annat, förklarar han.
Daniel nämner även ett utländskt trailerekipage.
– När vi körde upp det på bromsprovaren så kunde vi konstatera att ratten drog våldsamt åt vänster när vi provbromsade. I princip ingen bromskraft på högra sidan. Likaså var bromsarna kass på höger sida på trailerns tredje axel, förklarar han.
– Det var nog den värsta sneddragningen jag har upplevt, tillägger bilinspektör Oscar Davidson, som satt i dragbilen under bromstestet.
Efter inspektionen på bromsprovaren tog bilinspektörerna en provtur med ekipaget.
– Det var rena fällkniven när man bromsade, säger Daniel Ferm.
För chaufförens del var det därmed slutkört till dess att bromsarna hade åtgärdats. Bilinspektörerna rekommenderade chauffören att ringa efter en bärgare som kunde se till så att lastbilen kom till verkstad.
– Men han slog ut med armarna och förklarade att han skulle fixa felet på egen hand, berättar Daniel Ferm.
Hur fick han tag på reservdelar här ute på motorvägen?
– Det hade han med sig i lastbilen. Och han fixade reparationen ganska snabbt. Det är skillnad på chaufförer och ratthållare, säger Daniel med glimten i ögat.
Men innan färden kunde fortsätta så återstod besiktning, vilket gjordes dagen därpå. Proffs fanns dessutom på plats när chauffören återvände till kontrollplatsen för att visa att han hade lyckats med sin reparation.
Ett trafikfarligt ekipage mindre på våra vägar, med andra ord.
Trafikpolis Peter Ban stannar till på kontrollplatsen för att slutföra en rapport.
– Det handlar om en 3,5-tons lastbil som jag initialt gissade var överlastad, säger han.
Överlast var det dock inte fråga om. Däremot konstaterades ett ”trippelfel”.
– Chauffören kunde inte visa upp något gemenskapstillstånd, inte heller någon utstationeringsdeklaration. Och det var dessutom ett otillåtet cabotage, berättar Peter.
Åkeriet blev därför skyldiga den svenska staten 130 000 kronor.
– Det löste sig väldigt snabbt. Pengarna betalades och därefter kom en annan 3,5-tonnare för att ta över godset, förklarar Peter Ban.
Godset kunde därefter fortsätta sin färd mot slutdestinationen. Chauffören i den utländska lättlastaren hade två alternativ.
– Antingen att köra tom ut ur landet, eller lasta en utgående internationell transport.
Åkeriets uppdragsgivare, speditören, återkopplade senare till Peter Ban och förklarade att man nu har vidtagit åtgärder för att undvika den här typen av misstag i framtiden.