För dem som inte känner till det, handlar det om den danska regeringens förslag att införa en kilometerbaserad vägskatt på lastbilar baserad på deras CO2-utsläpp som gäller för flera vägar med början av 2025. Den kommer senare att utökas till att omfatta alla allmänna vägar 2030. Skatten blir högre för bensin- eller dieselbilar, med nollutsläppslastbilar som betalar den lägsta skatten. Skatten är en del av landets mål att minska utsläppen av växthusgaser med 70 procent till 2030.
Vi har i ett par artiklar följt ilskan hos de danska åkerierna som utförde spontana blockader för att få regeringen att kompromissa.
Nu har en artikel i Jyllands-Posten uppgett att det i dokumenten om lagstiftningen om skatten beräknas att 1 av 10 danska lastbilar kommer försvinna från de danska vägarna på grund av den planerade skatten. Den uppskattningen blev en ögonöppnare och fick det danska parlamentets skatteutskott att kontakta skatteminister Jeppe Bruus för en kommentar. Bruus sägs ha tvivlat på siffrorna och hävdar att uppskattningen är föremål för ”betydande osäkerhet”.
Skatteministern medgav ändå för Jyllands-Posten att en del av CO2-minskningarna kommer just från att det blir ”färre lastbilar på vägarna”, skriver Trans.info.