Vägbrottsgruppen, Road Crime, har funnits i flera regioner tidigare, men av olika anledningar har en del regioner tagit bort Road Crime. I Hudiksvall finns de emellertid kvar vilket leder till att Passaten som stoppas beslagtas med stöd av TBL §7 och bärgas från platsen. Föraren misstänks för grov olovlig körning samt märkesförfalskning och får fortsätta sin resa till fots.
Strax innan denna händelse har även yrkestrafikgruppen ett ärende där fel siffror ställer till det.
En finsk transport som kör styckegods med ADR-skyltning stoppas på rastplatsen Stora Yan. Det mesta är som det ska förutom att föraren inte hittar sina skriftliga instruktioner för ADR-transporten. När polisen i bussen skriver ut nya sådana, noterar föraren att han nog inte sett sådana förut.
När lasten kontrolleras visar det sig att kollina är märkta med ett annat UN-nummer än det som är angivet på godsdeklarationen vilket är allt annat än bra.
Efter ett antal samtal med avsändaren i Finland får mysteriet sin förklaring. Ämnet nickeldihydroxid med UN 3077 som används till batteritillverkning får ett annat UN-nummer när det fraktas med båt eller flyg jämfört med när det fraktas på väg. Avsändaren har använt det farligare klassade UN-numret 2811 från IMDG-regelverket även på godsdeklarationen för vägtransporten.
Föraren medger att han missat i kontrollen av såväl sin egen utrustning samt med att kontrollera godset mot transportdokumenten. Färden kan fortsätta när en korrekt godsdeklaration upprättats.
Föraren fick för detta en böteslapp på 4 500 kronor.
Avsändaren misstänks för att ha upprättat en felaktig godsdeklaration. Om det kommer att drivas ett ärende mot ett utländskt företag återstår att se.
Utöver de här ärendena bjöd dagen även på exemplarisk lastsäkring av sågat trä, en för körkortsinnehavet för tung båttransport och några fortkörare som fick fortsätta färden utan sina körkort med en 48 timmars respit.