När den rullade ut på sin tid, var TurboStar en av de mest ikoniska, legendariska och innovativa lastbilarna någonsin.
Specialutgåvan av Iveco S-WAY som nu kommer till Skandinavien, hyllar ikonen från det förflutna på finaste sätt, menar Ivecos testförare Jørgen Andreassen som själv körde flera turer i den ursprungliga TurboStar på 80-talet.
Med sitt kraftfulla motorprogram som på den tiden inkluderade en 420 hk V8-motor, var TurboStar det valbara fordonet för över 50 000 kunder på 1980-talet. Den hade exceptionella prestanda och gladde många lastbilschaufförer runt om i Europa. Turbostar var också bland de första lastbilarna att tävla i 24 Hours of Le Mans.
Den omgjorda versionen av Turbostar, som nu kommer ut på de skandinaviska vägarna, har kvar mycket från den ursprungliga Turbostar. Den har dock nu en kraftfullare CURSOR 13, serie 6-motor med 530 hk och drar nytta av de många avancerade anslutningsmöjligheterna från Iveco S-WAY, exempelvis ett infotainmentsystem med satellitnavigering och Iveco Driver Pal, en 4G-kopplingsbox och IVECO Hi-Cruise. Det förflutna möter nuet.
Med den omgjorda TurboStar visar man en hyllning till de italienska, historiska arvet, men med integrationen av den utveckling som Iveco har haft under de senaste 40 åren.
Ivecos testförare sedan många år tillbaka, Jørgen Andreassen, har kört många tester med den tidigare versionen av Turbo Star. På bilden syns Andreassen bredvid en Iveco Turbostar 190.38 standard.