– Vi ser en ökande efterfrågan från våra kunder på renare end-to-end transportlösningar med minimala växthusgasutsläpp (GHG). Lika viktigt är att utplaceringen av e-lastbilar förväntas minska buller i bostadsområdena kring lagren där de kommer att driftsättas, säger Jens-Ole Krenzien, Maersk vd North Europe Continent.
De två första enheterna planeras att levereras av Volvo Lastvagnar under det fjärde kvartalet 2023, den sista under det första kvartalet 2024.
Köpet av helelektriska lastbilar stöds av det tyska federala ministeriet för digital och transport. Maersk undersöker för närvarande också om det är möjligt att bygga upp laddinfrastruktur med grön el för den egna elektriska lastbilsflottan vid sina lager i Tyskland.
Maersk kommer att använda e-lastbilarna för lokala leveranser på platser som dess stora nya lager i Duisburg som kommer att öppnas i sommar och i området Bremen/Bremerhaven, en av Maersks största exporthamnar i Tyskland. En utplacering av e-truckar för växling av containrar inom lagerområdena anses också eliminera ännu mindre källor till växthusgasutsläpp längs transportkedjan.
Genom att investera i e-lastbilar siktar Maersk på att sätta en ny standard för containertransporter i inlandet.
Förutom steget i Tyskland beställde Maersk 110 Volvo VNR-ellastbilar för Nordamerika för ett år sedan, vilket ökade sitt totala engagemang i USA till 126 Volvo-lastbilar plus 300 e-lastbilar av sin partner Einride.
Fler e-lastbilsinitiativ från Maersk pågår i andra länder, förutom järnvägslösningar med låga växthusgasutsläpp baserade på förnybar energi som finns tillgänglig i Tyskland, eller baserade på klimatneutrala biobränslen som just tillkännagavs i Spanien.
Julia Heil, Head of Energy Transition Execution på Maersk i Köpenhamn, menar att elektrifieringen inom lastbilsbranschen fortfarande är i sin linda.
– Högre totala ägandekostnader, långa projektimplementeringstider på grund av brist på infrastruktur och operativ ineffektivitet är några av utmaningarna. Men dessa kan bara övervinnas om alla branschaktörer, kunder och regeringar arbetar tillsammans. Genom att ta ledningen på efterfrågan på e-lastbilar och infrastruktur vill vi spela vår roll för att låsa upp höna-och-ägg-situationen och inspirera andra att följa med, menar hon.
Projektet finansieras med mer än 4,3 miljoner euro av det federala ministeriet för digitalisering och transport inom ramen för det federala finansieringsprogrammet ”Klimatvänliga kommersiella fordon och infrastruktur (KsNI)”. Finansieringsprogrammet koordineras av NOW GmbH, ansökningar godkänns av Federal Logistics and Mobility Office.