Urbaser är en av Sveriges ledande privata aktörer inom insamling och transport av källsorterat hushållsavfall. Deras kunder är kommuner och kommunala bolag och företaget har idag över 500 medarbetare samt 300 fordon med daglig drift i ca. 25 kommuner i Sverige. Utöver den svenska delen har Urbaser även verksamhet i utlandet i mer än 25 länder.
Urbaser var tidiga med att satsa på nya eEconic.
– Vi var nere och tittade på en förseriebil i Wört, berättar Per-Eric Bjurenborg vd för Urbaser AB.
Den eEconic som levererades från Veho Import AB är den första bilen i Sverige, men Urbaser har beställt sammanlagt tjugo bilar för den svenska och danska marknaden.
Företaget har bra erfarenheter från Danmark där men redan har 6 eEconic i drift. De bilarna har, enligt Urbaser, ungefär 50–60 procent kvar i batteriet när de kommer hem och då ska man dessutom räkna med att de gör 600–700 lyft per dag.
Att bilen som ska hämta stockholmarnas sopor går på 100 procent el var ett krav från kunden på Stockholm Vatten och Avfall.
– Uppdragsgivaren ställer även krav på ljudnivåer. ”Eldriften gör eEconic ännu tystare än den gasdrivna versionen. Det är en jätteskillnad när man är ute och kör.”, säger Per-Eric Bjurenborg.
Nya eEconic blir en förstärkning som går rakt in och börjar jobba.
– Vi kommer att använda eEconic för att hämta avfall på Kungsholmen. Vi kör Econic med gasdrift där idag, och den nya är ingen specialbil. Den kommer att gå direkt in i verksamheten och lösa samma uppgifter som de andra, säger Bjurenberg.
För föraren blir skillnaden i en eEconic med elektrisk drivlina tydlig. Utöver en ny förarplats med modern, digital förarmiljö, är fordonet ännu mer kraftfullt på vägen med ett högt vridmoment som är jämnt fördelat över hela varvtalsområdet. De två elmotorerna sitter monterade i direkt anslutning till drivaxeln och ger en omedelbar effekt på upp till 400 kW.
Kraftöverföringen resulterar även i en bra dynamik vid igångkörning, vilket är en stor fördel i kommunal trafik med många starter och stopp. Bilen återvinner dessutom energi vid inbromsning som används för att ladda batteriet och optimera driften ytterligare.
eEconic 300 har tre batteripaket med en total kapacitet på 336 kWh. Batterierna kan laddas kontinuerligt med en laddeffekt upp till 160 kW och kan snabbladdas från 20 – 80 procent på en timme.
Tillbaka bakom ratten på eEconic, men nu på svensk mark. Per-Eric Bjurenborg och teamet från Urbaser var på besök i fabriken i Wörth och testade en förseriebil innan de bestämde sig.