Scania kommer fortsatt att erbjuda sina kunder kompletta busslösningar, genom att kombinera styrkorna i företagets modulsystem och omfattande servicenätverk, med starka, globala och lokala partnerskap.
Bussmarknaden drabbades hårt under pandemin och även om marknaden gradvis har återhämtat sig, sker det i långsam takt. Samtidigt ökar konkurrensen och kommande lagstiftning kräver stora investeringar i ny teknik, nu och i framtiden.
– Vi är övertygade om att bussverksamheten kommer fortsätta att vara en viktig del av Scanias affär framöver, men för att kunna leverera på våra kundlöften och säkra lönsamheten globalt behöver vi uppdatera vår strategi, säger Stefano Fedel, Head of Sales and Marketing på Scania.
Den uppdaterade strategin stöttar Scania i att vara en global spelare att räkna med för kunder som behöver kompletta lösningar, genom att nyttja styrkorna i modulsystemet, Scanias servicenätverk samt globala- och lokala partnerskap.
För att kunna leverera på Scanias kundlöften och säkra förmågan att med större snabbhet och flexibilitet möta marknad- och kundkrav, får bussverksamheten en mer slimmad organisationsstruktur. En fokuserad produktportfölj och produktutveckling framöver innebär att företaget kommer att fortsätta tillverka chassier med både bak- och frontmonterade motorer, med bibehållen bredd i drivlinealternativ, men upphöra med produktionen av Scania Citywide, Scania Interlink och låggolvs-chassier.
Som en konsekvens har Scania beslutat att lägga ner den del av fabriken i Słupsk i Polen, som tillverkar karosser för Scania-chassier. Karossproduktionen kommer successivt att avslutas under första kvartalet 2024. Det här beslutet kommer inte att påverka chassiproduktionen i Słupsk eller Scanias andra verksamheter i Polen.