Den tidigare MAN Truck and Bus-chefen Des Evans ger svidande kritik mot den brittiska regeringens planer på att fasa ut diesellastbilar från 2035 och att han säger att åkerierna helt enkelt kommer att förnya sina fordonsflottor så nära det datumet som möjligt för att sedan köra med fordonen i minst tio år till.
Han berättar för Motor Transport att den globala målet mot noll CO2-utsläpp ”går över huvudet” på de flesta åkerierna och är ”bilmotsvarigheten till veganism” vilket tvingar lastbilstillverkare att tillverka nollutsläppsfordon till oöverkomliga priser trots liten efterfrågan på marknaden.
Han fortsätter: ”Majoriteten av de som har lastbilar på 18 ton eller däröver kommer inte att köra på el på en generation och kommer fortfarande att ha dieselfordon under de kommande 10-25 åren”. Han förutspår en stor och brådskande efterfrågan på moderna dieselfordon strax före deadline.
Den största frågan som åkerierna måste avgöra är om faran med koldioxidutsläpp är verklighet eller fantasi. ”Omkring 65 procent av alla lastbilar på vägen är 18 ton eller tyngre. Åkerierna kommer inte att bry sig om el då det kommer att kosta dem mycket så varför göra det när de redan är under press”, säger Evans och pekar på att ekonomin för att elektrifiera lastbilsflottan inte hänger ihop.
De flesta åkerierna kämpar för att övervaka bränsleförbrukningen för sina flottor, en kostnad som utgör cirka 40–45 procent av åkeriernas totala kostnader. Om alla åkerierna har koll på varje deciliter drivmedel skulle de fördubbla sin lönsamhet i grunden, säger Evans vidare. ”Så när du pratar med dem om koldioxidutsläpp skulle de inte ha en aning om vad vi pratade om. Vi måste avmystifiera detta,” säger Evans.
Evans fortsätter med att hävda att den utbredda ”demoniseringen av diesel” mitt i strävan att minska CO2-utsläppen är felaktig och missvisande.
Evans pekar på att veganismen var mycket uppmärksammat under de senaste fem eller tio åren. ”Men titta på vad som händer nu. Hela världen har inte blivit veganer och det kommer inte att hända med nettonoll-utsläppen heller”, säger han.
Sedan ger han Sverige en känga: ”Vi borde sluta lyssna på svenska skolkare som [miljöaktivisten, red.anm.] Greta Thunberg. Det roar mig utav helvete att så kallade ledare i världen – FN – paraderar en 17-årig svensk skolkare som om hon har svaren. Det är bara patetiskt.”
Evans menar att klimatet förändras, men så har det varit de senaste 4,5 miljarder åren. ”Andra sidan av myntet är att CO2 är lika viktigt som syre. Vi behöver det för att få växterna att växa”, säger Evans.
Dålig information om prestandan hos de nuvarande avancerade dieselmotorerna grumlar debatten, menar Evans och lastbilstillverkarna tvingas in i det som sker nu, upprepar Evans. ”Det skulle krävas 100 dragbilar på 44 ton som körs på Euro-6-dieselmotorer för att släppa ut samma utsläpp som ett Euro-4-fordon för 15 år sedan.”
Evans säger att dagens lastbilar skulle kunna få en ny klassificering – som ”luftfräschare” eftersom luften som kommer ut är renare än när den som kommer in. ”Vi försöker ändra en 100 år gammal affärsmodell. förbränningsmotorn har den skapat rikedom och välstånd för hela världen, men den förringas nu,” säger han.
Des Evans har mer att säga i ämnet och om du vill läsa hela artikeln i original, finner du den här.