Företaget har startat produktionen av den egna kraftmodulen för bränsleceller vid sin fabrik i Stuttgart. Ett drag som innebär att den amerikanska tillverkaren Nikola Corporation kommer att fungera som pilotkund med sin bränslecellsdragbil av klass 8 vilken är planerad att komma ut på den amerikanska marknaden senare i år.
Bosch siktar också på att lansera en vätgasmotor som lämpar sig för långdistanslastbilar nästa år. Företaget avslöjar att det redan har lagts från ”alla stora ekonomiska regioner”. Till 2030 förväntar man sig sexsiffriga enhetsvolymer.
Bosch verkar inom hela kedjan för vätgas, siktar på att generera försäljning av vätgasteknik motsvarande cirka 57 419 500 000 svenska kronor till år 2030. Då förutspår företaget att en av fem nya lastbilar som väger sex ton eller mer, över hela världen kommer att ha en bränslecellsdrivlina.
Bosch säger att man kommer att använda ett globalt tillverkningsnätverk såväl som sina egna produktionsanläggningar i Tyskland för att leverera bränslecellstackar till Feuerbach-fabriken i Stuttgart där produktion äger rum. Bosch fabrik i Homburg ska tillverka komponenter som exempelvis den elektriska luftkompressorn och återcirkulationsfläkten.
Enligt Markus Heyn, styrelseordförande för Bosch Mobility, är Bosch ett av de få företag som kan massproducera teknologi så komplex som bränslecellstackar. ”Vi har inte bara den systemexpertis som krävs, utan också förmågan att snabbt skala upp nya utvecklingar till massproduktion”, avslutar han.
Produktionen av bränslecellskraftmodulen startar även i Chongqing, Kina, med de nödvändiga komponenterna från Wuxi-fabriken. Bosch är det första företaget som producerar dessa system i både Kina och Tyskland. Det planeras även produktion av bränslecellsstackar i USA.
Nikola blir Bosch första kund. Foto: Nikola.