EV Rally började i Cardiff som är Wales huvudstad. Det första stoppet var London följt av Edinburgh i Skottland och sedan Belfast i Nordirland med målgång i Dublin, Irlands huvudstad.
Evenemanget var utformat för att visa vad helt eldrivna fordon och ren energi-projekt kan göra. Rallyorganisationen ville även betona vikten av infrastruktur för allmänt tillgänglig laddning som även kan användas av större elfordon, inklusive lastbilar som DAF LF, XD och XF Electric med räckvidd på upp till 50 mil på en laddning.
DAF-Cenex-teamets LF Electric-lastbilar på 19 ton lånades från BETT (Battery Electric Truck Trial) som är en 18-månadersstudie initierad av den brittiska regeringen om effektiviteten av elfordon i dagligt bruk. BETT består av 20AF LF Electric-lastbilar.
Hos DAF är man nöjda och menar att detta evenemang är ett bevis på att deras LF Electric-lastbilars har utmärkande egenskaper.
– DAF är redo för nollutsläppstransporter. Evenemanget visade även att det finns ett tydligt och stort behov av en särskild infrastruktur för större fordon i hela Europa. Mindre anpassningar av befintliga billaddningsstationer skulle vara ett bra första steg för att förbättra tillgången för lastbilar men bara en särskild infrastruktur för lastbilar kommer att ha den önskade effekten på användandet av elfordon av operatörer. Vi har visat att våra lastbilar är klara! Nu är det dags för myndigheterna runt om i Europa att utöka laddningsinfrastrukturen, säger Adam Bennett, EV & Sustainability Manager på DAF Trucks UK.
Om DAF LF Electric
DAF LF Electric har en elmotor på 260 kW (toppkapacitet: 370 kW) som drivs av ett kobolt- och magnesiumfritt litiumjärnfosfatbatteri på 282 kWh (252 kWh effektivt). Det ger LF Electric en räckvidd på upp till 280 kilometer, vilket är mer än tillräckligt för de dagliga rutterna som normalt körs i innerstäder.