Foto: Girteka. Foto: Girteka.

Girtekas över 3 000 asiatiska chaufförer blir fler

Tack vare Girtekas nya bas i Kazakstan kommer de nuvarande cirka 3 000 asiatiska chaufförerna att bli ännu fler. Basen är placerad i Almaty, Kazakstan nästan 500 mil från EU:s gränser. En representant för företaget har beskrivit den asiatiska nationen som ett ”ljus av hopp” i förhållande till Europas brist på lastbilschaufförer.

Girteka säger att motivet för att upprätta den asiatiska basen har sin bakgrund i den växande bristen på yrkeschaufförer som ett problem vilket inte enkelt kan lösas. ”Det är därför Girteka öppnar sin filial i Kazakstan för att locka yrkesförare att arbeta i Europa”, säger företaget.

Mindaugas Paulauskas, vd för Girteka Transport, en del av Girteka Group, säger att chaufförsbristen är global och påverkar inte bara Europa utan hela världen. Enbart i Europa saknas det cirka 400-450 tusen yrkesförare och det finns ingen enkel lösning på det, eftersom många förare snart kommer att gå i pension. ”Det finns ingen potential och attraktivitet i chaufförsyrket för unga generationer ännu. Jag säger, eftersom jag tror att Kazakstan är ett exempel och en ledstjärna för hopp, att det finns en framtid för den här typen av jobb och utrymme för proffs att utvecklas”, säger Paulauskas.

Girteka har bekräftat att den nya filialen i Kazakstan kommer att fokusera på att locka yrkesförare att arbeta i Europa för företaget.

Girteka har länge varit öppen om sin asiatiska rekryteringsstrategi och bekräftade att man fram till i dag har över 3 000 förare från asiatiska länder. När man även tänker på de chaufförer från det forna sovjetnationerna utanför EU som Girteka anställer, är företagets antal tredjelandsförare bevisligen enormt.

I sitt tillkännagivande tillade Girteka att de ”fokuserar på att göra själva jobbet mer och mer attraktivt och rekryteringsprocessen transparent, mer effektiv och snabb.”

För att dämpa oron i kommentarer som tillkännagivandet har lett till i form av rädsla för lägre förarstandard, betonade Girteka att kvaliteten ska garanteras under rekryteringen och förartesterna såväl som ”senare pågående program för att upprätthålla och uppgradera förarnas färdigheter”.

Avslutningsvis säger Girteka att med ”utgångspunkt från en mycket grundlig utbildning under introduktionsprocessen, genom konstant periodisk praktisk och onlineutbildning, får förare från Kazakstan värdefull erfarenhet och kompetens som senare kan användas för att tillhandahålla logistiktjänster över hela Europa,” skriver Trans.info.