Redan när trafikpoliserna i yrkestrafikgruppen gör slagningar på lastbilen blir det fel när det uppdagas att det inte är anmält i yrkesmässig trafik.
När föraren ska visa sina dokument blir det ännu mer fel. förarens YKB har gått ut och han har inte hunnit gå de nya kurserna som krävs. Dessa ska han gå under den stundande semestern. Föraren är inte Kvalitetsflytts utan kommer från ett annat åkeri.
Föraren får kontakta åkeriet som måste ordna en ny chaufför som kan fortsätta transporten vilket leder till att en sådan sätts på ett tåg i södra Sverige med beräknad restid om cirka 10 timmar förutsatt att tågtrafiken fungerar som tänkt.
Under tiden har kontrollen av ekipaget resulterat i förelägganden om både registreringsbesiktning och kontrollbesiktning. Skicket är sådant att föreläggandetiden sätts till endast en dag. Föraren säger sedan att ekipaget kommer att köras till Västerås för reparationer när företaget väl fått dit den nya föraren och godset lastats om på en annan bil.
Det här var andra gången under veckan som en transport har stoppats på grund av att förarens YKB har gått ut. Det gäller att vara om sig och kring sig under sommaren då det både är ont om förare och ont om kurstillfällen.
Med tanke på att trassel som uppstod i denna kontroll, renderar det i att företaget rapporteras för att ha använt en förare som inte får köra yrkesmässig trafik. Något som brukar leda till en företagsbot.
Vi kontaktar Kvalitetsflytt och berättar vi fått in ett tips tillsammans med en bild om att ett av deras ekipage stoppats. Först säger sig personen vi talar med inte känna till händelsen, men kort senare visar det sig att han vet vilken transport det handlar om och i vilken riktning ekipaget var på väg. Han hänvisar dock till en annan filial.
Därefter har han mer information att ge då han säger att det var olyckligt att föraren inte hade sitt YKB i ordning. Samtidigt ifrågasätter han varför polisen lät ekipaget fortsätta. Vi säger då att det ju skulle till Västerås för reparation och besiktning. Som vi uppfattar den vi talar med är fordonsbristerna överdrivna.
Vi ber om att få kontaktuppgifterna till transportens rätta kontor hos Kvalitetsflytt, men då har den vi talar med väldigt mycket att göra varför samtalet måste avslutas.