Tidigare i dag publicerade vi en artikel om det dåliga brittiska vägnätverket och då inte minst potthål som gör att förare ger tummen ner för vägnätet i jämförelse med vägar i Europa.
Företaget i Huddersfield säljer nya och begagnade fordon och säger att deras analys av officiella siffror och informationsfrihet tydde på att det sönderfallande nätverket kan vara en ”okänd säkerhetsfunktion” som tvingade förarna att sakta ner på grund av de potentiella däckskadorna.
Enligt företagets information rapporterades det in 2 572 hastighetsrelaterade olyckor under 2022 jämfört med 5 571 incidenter för fem år sedan.
Under 2021/22 fanns det också mer än en halv miljon potthål rapporterade av 81 kommuner ytterligare en ökning jämfört med tidigare år och med Derbyshire Council som rapporterade det högsta antalet med 90 596 i regionen.
Mac’s Trucks sade att de också hade analyserat förekomsten av däckbyten till följd av skador som orsakats av gropar och den visade att det hade skett en stor minskning (50 %) sedan 2010. Även om effekten av nödbromssystem sedan 2008 och det juridiska kravet på bältesanvändning som infördes 1983 har betydelse, menar företaget att potthål också kan hjälpa till att minska antalet olyckor.
”Lastbilschaufförer som ofta stöter på potthål på sina rutter upplever en minskning av medelhastigheten vilket leder till en minskning av rapporterade olyckor”, sade Mac’s Trucks och menar att minskningen av olyckor också kan förklara minskningen av kollisioner med personskador.
Data indikerar att 2under 021 fick endast 3 549 lastbilsförare allvarliga skador, en siffra som är mer än fem gånger lägre än den registrerade siffran 1979, sade företaget och avslutar med: ”Dessutom hjälper potthål till att förhindra hänsynslösa omkörningar av otåliga förare,” skriver Motor Transport.