Regeringen gav i slutet av 2022 Trafikverket i uppdrag att dela ut 50 miljoner kronor till aktörer som vill driva anläggningar för nykterhetskontroll i hamnar eller på andra platser i trafikmiljön. Det är en nystart på ett tidigare regeringsuppdrag som inte slutförts.
Trafikverkets ansökningsprocess öppnade i slutet av maj. Senast den 7 augusti kan aktörer ansöka om bidrag från Trafikverket för att sätta upp anläggningar för nykterhetskontroll i hamnar eller på andra platser i trafikmiljön.
– Det är ett jättebra steg i rätt riktning. Det innebär att regeringen tar problematiken med alkohol och bilkörning på allvar, säger Tomas Jonsson, sakkunnig i trafiksäkerhetsfrågor för MHF.
Ägare till hamnar och andra aktörer som till exempel flygplatser, handelsplatser, logistik- eller distributionscentraler kan nu ansöka om investeringsbidrag för att etablera anläggningar för nykterhetskontroller.
Bidraget gäller nya anläggningar och blir högst tre miljoner kronor per anläggning för egenkontroll av förares alkoholpåverkan och högst tio miljoner kronor per anläggning för myndighetskontroll. En förutsättning för bidraget är att aktören tar på sig att driva anläggningen i minst fem år.
25 procent av alla dödsolyckor i trafiken är alkohol- och drogrelaterade.
– Rattfylleriet är ett av våra enskilt största trafikproblem. Därför är det oerhört viktigt att vi kan hitta olika resurser från samhället, både från myndighetsutövning och från privata aktörer, där vi kan hjälpas åt både att förebygga och stoppa rattfylleri, säger Tomas Jonsson.
MHF har genomfört två försöksprojekt 2013–2015 med alkobommar med goda resultat för att förebygga rattfylleri i hamnar i Göteborg och i Stockholm.
– På den första dagen av försöket i Stockholm togs nio misstänkta rattfyllerister på 1,5 timme. Under den sista månaden av försöksperioden påträffades inte en enda onykter förare, säger Tomas Jonsson.
Automatiska nykterhetskontroller är ett av de effektivaste sätten att stoppa rattfyllerister i Sveriges hamnar och i tullområden.
– Alkobommar räddar liv i trafiken, säger Tomas Jonsson.
Fördelarna med automatiska nykterhetskontroller är att kontrollerna kan skötas på distans från en trafikledningscentral utan att man behöver ha personal på plats. Då behövs inte stora resurser från polis, tull och kustbevakning för att göra rutinmässiga nykterhetskontroller i en hamn. Polis tillkallas bara när en misstänkt rattfyllerist har stoppats.
MHF menar att rattfylleri är ett större problem i hamnar och i tullområden än i resten av trafikmiljön. Tullverket stoppade 650 alkohol- och drogpåverkade förare under 2022. Det är nästan en fördubbling jämfört med 2016, då 334 förare togs för rattfylleri. Tullverket gjorde 63 141 rattfyllerikontroller 2022. Det visar Tullverkets statistik.