Fords funktion Pro Trailer Hitch Assist använder backkameran och radarsensorerna i den ikoniska pickupen F-150 för att hitta och läsa av exakt var bakom bilen släpets draghandske befinner sig. Systemet kontrollerar bilens gas, styrning och broms för att stanna bilen på exakt rätt ställe för att koppla på släpet. Allting övervakas av föraren på den stora infotainmentskärmen i kupén.
Resultatet blir, enligt Hedin US Motor som är den officiella importören och distributören av Fords F-150-program på hela den europeiska marknaden, att det går åt betydligt mindre tid för att backa upp bilen mot släpet. För den som bara kör med släp någon gång ibland gör det naturligtvis stor skillnad, men även för den som drar släp professionellt kan den sparade tiden vara mycket värd, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Pro Trailer Hitch Assist använder avancerad maskininlärning för att upptäcka dragkulan, släpvagnen och draghandsken på upp till runt sex meters håll. Med hjälp av datorseende räknar systemet själv ut och beslutar om den bästa vägen för att komma rätt positionerad till släpet.
För att utveckla maskininlärningsalgoritmerna i Pro Trailer Hitch Assist samlade Fords ingenjörer in en stor mängd data, för att systemet ska kunna upptäcka släpvagnar oavsett storlek och modell, i olika terräng och under olika väderförhållanden. Att det är en komplex och nyskapande teknik märks inte minst genom att Ford har tagit 60 nya patent under utvecklingen.
Pro Trailer Hitch Assist är en av en lång rad förarassistansfunktioner som finns i F-150 när den nu börjar säljas i Europa. Bland annat hjälper tekniken även föraren att backa med släp och kontrollera lastningen både på flaket och på släpet.