HVO är tillverkad av avfallsprodukter och fetter från livsmedelsindustrin. Det är enligt DAF för närvarande det mest hållbara bränslet på marknaden för diesellastbilar och ger en minskning med upp till 90 procent av koldioxidutsläppen från källa till hjul jämfört med vanlig diesel. Till skillnad från tidigare generationer av biobränslen har HVO ingen inverkan på livsmedelsproduktionen.
Utöver miljöfördelarna är en annan viktig fördel att HVO kan användas i DAF-lastbilar utan justeringar av fordonen samtidigt som lastbilens prestanda bibehålls liksom serviceintervallen på upp till 200 000 kilometer för långdistanstransporter.
Alla de senaste generationens DAF-lastbilar är redo att använda 100 procent HVO. Det inkluderar även LF-serien för distributionstransporter, för distribution och specifika tillämpningar och XF, XG och XG för tunga transporter och långdistanstransport.
DAF gör sig också redo för de nya generationerna av bränslen. HVO gör det möjligt för dem att redan i dag ta ett stort kliv framåt när det gäller minskning av koldioxidutsläpp med de nuvarande lastbilarna på marknaden och från ”källa till hjul”.
– När det gäller koldioxidcertifiering av lastbilar skulle det vara ett stort steg framåt om europeisk lagstiftning kunde värdera bidraget av rena bränslen för att minska koldioxidutsläpp eftersom vi inte har råd att lämna möjligheter för att uppnå en hållbar vägtransport outnyttjade. Detta bör öka fokus på hela kedjan från energikällan till det som kommer ut från avgassystemet i stället för att fokusera på enbart ”tank-till-hjul”, säger Patrick Dean, chefstekniker på DAF Trucks.