Priset delas ut av European Labour Authority (ELA) för att 2021 ha lanserat en kampanj som syftade till att utbilda yrkesförare och arbetsgivare inom vägtransportsektorn om vikten av viloperioder och arbetstidslagstiftning. Huvudsyftet var att förhindra trafikolyckor orsakade av trötta eller stressade förare.
För att nå ut så brett som möjligt inom målgruppen användes flera tillvägagångssätt bland annat en dedikerad webbplats, publikationer, digital reklam, radio och lokala evenemang. Kampanjen nådde över 141 000 personer och 56 000 tryckta publikationer distribuerades.
Kampanjen var också framgångsrik i att öka medvetenheten bland arbetsgivare. Över 2 000 arbetsgivare deltog i utbildningar och över 1 500 förare och arbetsgivare besökte informationsstånd på en lastbilsmässa.
De flesta överträdelser av förarnas arbetstidsregler orsakas av svårigheter att förstå lagstiftningen och dess förändringar, tidspress på grund av behovet att leverera varor i tid och personalbrist. För detta användes kampanjens webbplats och det tryckta materialet för att ge information om förarnas arbetstidsregler och arbetsgivarnas skyldigheter. Webbplatsen fanns ett frågeformulär om stressnivåer.
Distriktens arbetsmiljöinspektioner anordnade utbildningstillfällen och föreläsningar om relevant lagstiftning och dess praktiska tillämpning för arbetsgivare och egenföretagande yrkesförare. Det tillhandahölls även informationsstånd vid branschevenemang som konferenser, seminarier, mässor, branschmöten och det största lastbilsrallyt i Polen.
För att nå förare på jobbet utvecklade inspektionen ett samarbete med lokala medier så att inspektörerna fick möjlighet att använda radiokanaler där de kunde svara på frågor från lyssnarna om arbetstider och trafiksäkerhet, skriver Trans.info.