Schenker anser det är viktigt att ligga i framkant och testa nya innovativa lösningar för att minska utsläppen från sina transporter.
– Det här är ett naturligt steg i vårt hållbarhetsarbete där lastbilens smarta design dessutom skapar en säkrare arbetsmiljö, säger Schenkers Viktor Strömblad, Head of Land Transport Sverige, Danmark, Island.
Schenker strävar efter att vara världens främsta leverantör av hållbar logistik. För att minska utsläppen från transporterna ställer de om på bred front. Där är Volta Zero ett initiativ av många. Nu blir Schenker först att testa lastbilen i skarpt läge. Från och med mitten av juli kommer lastbilen med den iögonenfallande designen trafikera Stockholm. Lastbilen är tillverkad av Volta Trucks som satsat stort på arbetsmiljö i utformandet av förarhytten.
I Volta Zero sitter föraren i mitten av hytten vilket ger en mycket bättre översikt och det finns inga dolda hörn, säger Mats Nordin, Business Development Manager på Volta Trucks.
– Hytten är lågt placerad vilket bidrar till bättre arbetsmiljö. Arbetsmiljön gör att långtidssjukskrivningarna kommer att minska. Dessutom kan chauffören använda både höger och vänster dörr vilket ökar trafiksäkerheten. Att dörrarna öppnas längst med bilen, i stället för rakt ut, ökar säkerheten ytterligare, säger han.
Schenker-koncernen har beställt 1 500 lastbilar. I Norden ser man en stor potential för Volta Zero.
– Volta Zeros innovativa design med arbetsmiljö och arbetssäkerhet i fokus samt att de ligger i framkant, representerar hur vi på DB Schenker arbetar kring just de frågorna, säger Viktor Strömblad.
Genom Schenkers och Volta Trucks partnerskap har man arbetat fram en strategi för Schenker i Norden.
– Det är en stor uppgift att bygga upp den nordiska flottan, säger Mats Nordin.
I mitten av juli rullar den första Volta Zero i nordisk historia ut på Stockholms gator. Senare i år kommer fler Volta Zero att köra runt i Norden.
– Feedbacken från våra chaufförer och samarbetspartners under pilottesterna kommer att vara värdefulla när det är dags att börja serietillverka 1 500 lastbilarna till Schenker, avslutar Viktor Strömblad.