Stanna och ta en paus om du börjar att känna dig trött. Köp en kaffe. Passa gärna på att röra på kroppen, kanske med några stretchövningar. Dela helst på ratten om ni är fler i bilen som har körkort och samtala med medpassagerarna. Det säger Heléne Lilja, chef för kommunikation och samhälle på Riksförbundet M Sverige.
Längre resor kräver förberedelse. Både bil och förare bör vara i gott skick inför avfärd.
– Räkna med att resan kan ta tid och ha inte en sluttid när ni ska vara framme. Försök att sova länge natten innan du ska köra, kör helst dagtid och planera in pauser i förväg. Det finns många vackra rastplatser runtom i landet som är väl värda ett stopp, säger Heléne Lilja.
Var extra vaksam på trötthetssignaler vid enformiga raksträckor, när det börjar mörkna eller när det närmar sig målet för färden. Även ojämna vägar kan medföra ökad dåsighet.
– Många är angelägna om att avverka längre sträckor så snabbt som möjligt för att nå fram till destinationen, men även om du bara har en liten bit kvar, eller kanske särskilt då, bör du vara mycket vaksam på trötthetssymptom. Börjar ögonlocken kännas tunga bör du inte köra vidare, utan omedelbart vidta åtgärder. Det är viktigare att komma fram säkert än precis i tid, säger Heléne Lilja.
Staten skulle kunna förebygga fler trötthetsolyckor genom att räffla fler mitt- och sidolinjer samt förbättra underhållet av vägytan.
– Inte minst behövs dock fler och tryggare rastplatser längs vägarna som inbjuder till pauser, säger Heléne Lilja.
Vi kontaktar M Sverige för att höra hur de ser på trötta yrkesförare som antingen på eget bevåg eller som tvingas att köra fler timmar än vad lagen tillåter.
– Det är både trafikfarligt och undergräver konkurrens på lika villkor. Det är dåligt på flera sätt, svarar M Sverige.
Borde det inte finnas någon form av kör- och vilotider även för personbilister? Kanske en enklare modell av färdskrivare som endast noterar körning och vila?
– Det finns utredningar i en del länder, men vi kan ana att det finns utmaningar när det gäller gränssättningar här, säger M Sverige.
Skulle det vara bra för trafiksäkerheten om även personbilars körning mer fysiskt reglerats? Kanske en enklare version av en färdskrivare som registrerar körning och vila?
– Det är möjligt att den delen via fordonsteknik kommer att utvecklas, men det finns även integritetsaspekter som kan bli aktuella och lägga hinder för det, säger M Sverige.
Nu arbetar man med konsumentupplysning och avråder från körning när man är trött. I framtiden kanske det blir mer reglerat, men det är inget M Sverige i dag driver.
– De normer som är etablerade inom yrkestrafiken skulle dock kunna användas som exempel för en framtida utveckling, avslutar M Sverige.