Gods för många miljarder transporteras varje dag på de tyska vägarna. Enligt Tysklands statliga departement för förebyggande av brott är landet i fokus för brott som organiseras av gäng och blir alltmer ett verksamhetsområde för internationella kriminella gäng.
Tysklands utrikesdepartement för förebyggande av brott säger att gärningsmännen inte bara stjäl högteknologiska och lyxvaror från lastbilar utan nu även vardagliga föremål som mat, dryck och andra konsumtionsvaror. Polisen beskriver tjuvarnas tillvägagångssätt som välplanerade. Ibland stjäls hela ekipage och det är inte ovanligt att brottslingar är inblandade i transportkedjan och bidrar med att förmedla information eller genom att spionera på och undersöka brottsobjekt och brottsplatser.
Poliser har listat några av taktikerna som har använts av tjuvar. I ett exempel berättas det om hur tjuvarna klätt sig i kläder identiska med de kläder företaget där chauffören ska lossa godset har. Genom att uppsöka föraren försöker de omdirigera ekipaget till en annan där lastensedan stjäls.
En annan teknik är att föraren får veta att det för närvarande inte finns några lastramper tillgängliga och att lasten omedelbart måste flyttas över till en annan lastbil för att undvika onödiga förseningar. Föraren kan också medan han kör av tjuvarna uppmärksammas på att något är fel på hans fordon varpå han stannar. När ekipaget väl står stilla brukas våld mot föraren och lasten kan stjälas.
Ovanpå detta ser man hur välorganiserade kriminella gäng i allt större utsträckning utnyttjar internets anonymitet. Med falska identiteter och eftergifter låtsas bedragare på fraktföretag vara välrenommerade entreprenörer.
Det finns många råd för hur man ska minska risken för stöld och ett av dem är att inte prata med främlingar om vart man är på väg och vad man har i lasten. Man uppmanas även att göra kontroll av fordonet efter ett längre stopp. Att ta upp liftare är inte tillrådligt. Rapportera avvikelser och omdirigering av rutten ska alltid dubbelkontrolleras med företaget.
Något som rekommenderas, men som under vissa omständigheter kan vara svårt att till fullo följa, är att aldrig lämna fordonet utan uppsikt. Helst ska det stå på en säkerhetsparkering i så fall. Men med mobilitetspaketets krav om att den ordinarie veckovilan måste tas utanför lastbilen, kan det uppstå problem.
Vill du läsa om fler råd, finner du dem här.