Jan Arvidsson poserar iklädd en hjälm som hör till brandbilens tidigare utrustning. Foto: Heidi Bodensjö, Proffs. Jan Arvidsson poserar iklädd en hjälm som hör till brandbilens tidigare utrustning. Foto: Heidi Bodensjö, Proffs.

Välbesökt Classic Summer Meet i strålande sol

När årets Classic Summer Meet genomfördes den 8 juli, bjöds de många utställarna och ännu fler besökarna på gemyt, sol och värme. Träffen bjöd på en mängd ovanliga och originella fordon.

Classic Summer Meet arrangeras av en ideell förening som har ambitionen att attrahera turister, motorintresserade, barn och ungdomar. Platsen är Valhall park i Ängelholm, bara ett stenkast från Koenigseggs anläggning. Föreningen stöder Stefan Paulssons cancerfond.

Precis som förra året strålade solen och stämningen var verkligt gemytlig.

Bland de cirka 250 fordonen, inklusive mc och mopeder, som ställdes ut fann vi flera både ovanliga och originella exemplar. Dock, till skillnad mot förra året, lyste lastbilarna med sin frånvaro. En teori är att dessa i stället inväntar Lergökarallyt som körs den 19 augusti mellan Ängelholm och Helsingborg.

En av lastbilarna som fanns på plats hade Jan Arvidsson från Klippan tagit med sig. Förra året hade Jan med sig en International R164 från 1955 som återställts i originalskick som den var då den gick i trafik hos Ekeby Järn- och trävarufabrik.

I år har hade med sig en brandbil som för första gången får visa upp sig här efter att i möjligaste mån ha återställts till originalskick som den såg ut då den tjänstgjorde i Ängelholm mellan 1966 till 1994.

Brandbilen är en bensindriven International Harvester Loadster 1800, V8:a, med 180 hk tillverkad i USA 1965.
– Min far sålde den till Ängelholms stad efter att hytten och brandbilspåbyggnationen gjorts i Tollarp på ett företag som då var stora på att bygga just brandbilar, säger Jan.

Fordonet var i aktiv tjänst från 1966 till 1994 och sedan hamnade den på museum i Munka-Ljungby tills de 2017 beslutade att sälja den.
– Då tog jag möjligheten att bli den nya lyckliga ägaren, säger Jan.

Du har ju sedan tidigare en lastbil så vad är det som fascinerar dig med denna brandbil?
– Jag är född och uppvuxen med detta och har det liksom i mitt DNA. Att min far dessutom har sålt just denna brandbil gör det ännu mer viktigt, säger Jan.

Han tycker den är en dröm att köra och det finns – faktiskt – styrservo på den, men där slutar moderniteterna. Växellådan är nämligen osynkad.
– USA är inte direkt känt för att ligga i framkant med moderniteter, i alla fall inte då, säger Jan och skrattar.

Jan tycker ändå att den går smidigt trots allt dubbeltrampande vid växlingarna.
– Men visst, den har stor svängradie och den är tung så man ska inte ha bråttom, säger Jan.

Fordonet är i originalskick, men Jan håller nu på att komplettera utrustningen i skåpen. Han gör allt arbete själv.
– Bromsarna behövde helrenoveras, men man kan inte bygga om hur mycket som helst. Man får ersätta delarna med moderna motsvarigheter för annars förlorar fordonet sin autenticitet, avslutar Jan Arvidsson.

Foto: Heidi Bodensjö, Proffs.
Foto: Heidi Bodensjö, Proffs.

Om artikeln

Publicerad: 2023-07-12 13:00
Kategori: Nyheter
Taggar: