DAF var den första europeiska lastbilstillverkaren att erbjuda en rad batteridrivna ellastbilar på marknaden och stärkte med det sitt ledarskap i miljöfrågor med den nya generationens elektriska XD- och XF-modeller.
Nu utökar DAF sitt utbud av nollutsläppsfordon med nya DAF XB Electric som är lämpad för hållbar distribution i innerstaden och regionen. Förutom 16- och 19-tonsversionerna finns en 12-tonsversion med 17,5-tumshjul och endast ett trappsteg. Hjulbaser startar från 4,2 meter.
E-motorn i XB Electric ger 120 eller 190 kW nominell effekt beroende på specifikationen och ett nominellt vridmoment på 950 respektive 1,850 Nm (toppeffekt på 2,600 respektive 3,500 Nm). För lägsta möjliga miljöpåverkan och högsta möjliga hållbarhet använder DAF batterier av kobolttyp och magnesiumfritt litium-järnfosfat (LFP – litiumjärnfosfat) med hög energitäthet och ett bruttoenergiinnehåll på 141 kWh upp till 282 kWh. Det möjliggör att XB Electric-serierna kan ha räckvidder upp till 350 (mycket tysta och utsläppsfria) kilometer, vilket kan tillgodose behoven hos transportföretag i stadsmiljö.
En speciell funktion hos nya DAF XB Electric är det kombinerade laddningssystemet. Det gör att lastbilen kan laddas via det vanliga elnätet vilket passar bra när den återvänder till sin hemmabas vid dagens slut. Snabbladdning av batterier (650 V DC, 150 kW) från 20 procent till 80 procent tar bara 40 till 70 minuter beroende på specifikationen.
För att stödja kunderna i övergången till utsläppsfria vägtransporter erbjuder DAF ett brett utbud med laddningslösningar, rådgivning om planering av rutter och laddning samt särskild utbildning för förare så att de kan få ut det mesta av sina fordon.
Samtidigt med XB-serien för vägtransporter, introducerar DAF även XBC-serien som utmärker sig under svåra förhållanden exempelvis i byggsegmentet. XBC har ett 19-tonschassi och hög markfrigång på 255 mm, en stor ingångsvinkel på 25 grader, en främre kylarplåt i stål som skyddar motorn och en robust lavagrå stötfångare i stål.
Den nya DAF XB-serien, som ska börja tillverkas under fjärde kvartalet 2023, är en ny serie distributionslastbilar som erbjuder en skräddarsydd lösning för användning i stadsmiljö och regionalt. Serien innehåller ultramoderna elektriska drivlinor med nollutsläpp.